Camp-let A/S fik succes via co-creation

Robert Sigaard Andersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202033

Camp-let A/S fik succes via co-creation

Case under det afsluttede projekt Next Practice, nye innovationsformer
- se mere herom på denne side: 
Projekt Next Practice.
 

Camp-let A/S satte gang i en innovationsproces for både at åbne op for nye kundemarkeder og produktudvikling af deres campingprodukt. Det handlede også om at profilere sig overfor yngre målgrupper på Facebook.

Udfordring
Camp-let A/S har erkendt, at det er nødvendigt at forny sig og søge andre afsætningskanaler for at udvide deres markedsmuligheder og stå sig godt i den globale konkurrence. Samtidig er virksomheden også optaget af at involvere en yngre målgruppe i udviklingen af deres produkter og services via brugen af sociale medier.

Løsning: Co-creation i on- og offline innovationsproces
En kampagne der kombinerede brug af sociale medier og indslag på landjorden, orkestreret af konsulenter fra Teknologisk Institut. I den fysiske verden blev der afholdt workshops med den unge målgruppe i det sønderjyske lokalområde for at samle feedback og idéer: For eksempel til U-Day i Haderslev var der konkurrence om at slå en Camp-let op på tid - de hurtigste fik biografbilletter.

Videoer, billeder og opdateringer af aktiviteter og udvikling blev løbende lagt på Facebook, der fungerede som projektside og samlede de unges idéer.

Igennem processen blev der lavet workshop og interviews med Camp-lets medarbejdere. Både for at opbygge ejerskab til den forestående proces, samt få indblik i produktion og omstillingsparathed. Der blev under kampagnen arbejdet med koncepter og konkretisering i et lukket rum på innovationsportalen.dk, hvor medarbejdere og udvalgte interessenter med overblik over idémassen kunne stemme og kommentere.

Der blev i samarbejde med lederstaben udarbejdet tre koncepter ud fra idéerne som virksomheden gerne ville arbejde videre med.

Værktøjer
Facebook blev brugt som det åbne projektrum med konkurrencer. Innovationsportalen.dk's projektrum blev brugt til lukkede forløb og bearbejdning af idéerne.

Resultater
Virksomheden fik igennem processen over 100 unikke idéer fra målgruppen. Processen gav også
Camp-let indsigt i mulighederne for at nå en yngre målgruppe. Involveringen af medarbejderne i udviklingsprocessen var med til at give større ejerskab for virksomhedens generelle udvikling.

Læring
Det fungerede godt at kombinere kampagnen på sociale medier med workshops offline. Det gik bedst, når Facebook-siden spillede op ad konkrete arrangementer samt ved synlige resultater af produktudviklingen. Konkurrencer virker godt, og en visuelt velformet Facebookkampagne har vist sit værd - men der er meget at øve sig i i forhold til at skabe incitamenter for varig dialog.