CBI: IO Interactive

Signe  Skov-Hansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202768

CBI: IO Interactive

Spilproducenten IO Interactive, der står bag de meget populære Hitman spil, deltager i innovationskonsortiet Community-Based Innovation med et ønske om at få en tættere relation til deres passionerede fans. Det er blevet undersøgt, hvordan virksomheden kan kommunikere med Hitman communitiet på en måde, som skaber værdi for begge parter.
 

Processen: Input – fokus og bevidste valg:
• Stærke eksisterende communities
• IO Interactive holder bevidst ”maskinrummet lukket” og indoptager af IPR-mæssige årsager ikke idéer til spil fra eksterne
• Men hvordan kan de stærke communities, så bruges til at skabe forretningsværdi?
• Fokus på sammenhængen mellem udvikling og brug af Hitmanspillet
• Tilføjelse af en social dimension til single-player spil

Input – fokus og bevidste valg
Hitman spillet har både et antal officielle og uofficielle online fora på flere forskellige sprog. Det største og mest aktive er the Hitman forum, som er brugergenereret og startet uafhængigt af IO Interactive. Medarbejderne følger fans og diskussioner i dette forum og bidrager selv med input – lækker information om kommende events, nyudgivelser, funktionaliteter m.m.
For at undgå IPR-problematikker foregår IO Interactives udviklingsproces meget lukket, men der kan alligevel ligge en væsentlig forretningsværdi i brugernes skabelse af hype samt deres feedback og hjælp til forbedringer.
Spiloplevelsen kan siges altid at opstå i brugssituationen og det kunne være interessant at undersøge mulighederne for at udvikle fremtidige versioner af spillet i forbindelse med anvendelsen. Hitman-spillene er single-player spil, men multi-player spil er meget populære i disse år, hvorfor det er interessant for IO Interactive også at appellere til spillere med multiplayerpræferencer.

CBI, IO Interactive case - Tag indsat af bruger i Hitman-spillet, markeret med en smiley
Tag indsat af bruger i spillet, markeret med en smiley.

 

Throughput – aktiviteter og koncepter:
• Workshops med interview af medarbejdere fra IO Interactive
• Studier af online communities omkring Hitman
• Udvikling af mock-ups, prototype og scenarier for idébank, location app og black tie club
• Feedbackworkshop med hardcore fans og gamers

Throughput – aktiviteter og koncepter
For at blive klogere på Hitman communitiet har forskerne i CBI gennemført interviews med medarbejdere og analyseret den online dialog. Ydermere har de deltaget i en sneak preview event ifm. lancering af Hitman Absolution, hvor udvalgte medlemmer var inviteret. Med afsæt i IO Interactives ønsker og idéer blev der udviklet nogle modeller af koncepter, som tænkes at kunne engagere Hitman communitiet i endnu højere grad. Især en app til at finde, markere, tagge og kommentere på steder i den virkelige verden vha. GPS og kamera syntes lovende, idet det herved bliver muligt at koble spilelementer til lokationer i byrummet og lege med augmented reality. Tanken er, at spiludviklere og brugere i fællesskab kan finde frem til spændende steder, som integreres i spillet og danner ramme om en bane.

Feedbackworkshoppen betvivlede dog, hvorvidt en sådan app overhovedet ville blive taget i anvendelse.

“Jeg skulle kede mig mægtigt i New York for at tænke, hvad har Hitman lavet i New York, lad mig se hvad der er foregået der. Hvor spændende er folks tags? Hvor sjove er folk på nettet? Er de sjove nok til at jeg gider at finde dem med min telefon? Det tror jeg ikke, men jeg skal ikke kunne sige det.“
(Workshop deltager)

Hvis IO Interactive decideret lavede en forespørgsel efter billeder af fx mistænkeligt udseende både, så ville brugerne dog gerne bidrage.

Studier af de online fora afdækkede, at communitymedlemmerne gennemgår tre faser, hvor de er mere eller mindre aktive:
1) Lurefasen, hvor man søger information eller hjælp til at overkomme vanskeligheder i spillet. Her er mest trafik omkring udgivelsesdatoen for nye spil, hvor brugerne læser indhold.
2) Aktiv deltagelse, hvor den enkelte bruger fra tid til anden begynder at dele erfaringer og øve indflydelse på diskussioner.
3) Fuldgyldigt medlem, hvor man deltager i diskussioner på en vedvarende basis og opbygger identitet, status og relationer.

“...at a certain point like, I cant remember exactly when the transi- tion happened. Posting became as much about wanting to conti- nue a discussion and not just ah, it became more and more inter- esting how people were responding to my posts, it felt more social at a certain point.“
(Workshop deltager)

Relationerne i communitiet går fra at være helt overfladiske og midlertidige til at være venskabelige og længerevarende. Tonen og stemningen går fra at være ret brutal og polariseret til at være respektfuld, venlig og hjælpsom. Netop hjælp synes at være den primære udveksling i communitiet, men passionen for spillet gør også, at der sker ret stærke meningsudvekslinger, om hvad der
er godt og dårligt ved spillet, eller hvordan man skal opføre sig.

Brugerne motiveres altså især af at overvinde problemer, korrigere ting, eller at blære sig over for de andre. De vil meget gerne anerkendes for deres bidrag og blive refereret til i andres kommentarer eller tiltalt og krediteret direkte af IO Interactives medarbejdere, som følger diskussionerne.
 

Output – læring og resultater:
• Indsigt i community-medlemmernes motivation for at deltage på forskellige aktivitetsniveauer
• Viden om relationer og udvekslinger i Hitman communitiet og om forventninger til IO Interactives rolle
• Video prototype af in-game feedback funktion
• Koncept for forum widget, tag collector og væksthus

Output – læring og resultater
Relationen til virksomheden er som et fan-celebrity forhold, hvor parterne er afhængige af hinanden, men der alligevel er en asymmetri. IO Interactive forventes at give lidt af dem selv i form af interview, indhold til diskussioner og oplevelser, men hvis de giver bestemte brugere særlige privilegier eller merchandise, kan det hurtigt blive tydeligt, at der er tale om en virksomhed, idet brugerne der tager imod dette er i fare for at miste deres troværdighed i forhold til det øvrige community.

CBI, IO Interactive case - eksempel på mock-up i udviklingen af Hitman-spillet

I stedet for at videreudvikle på location appen blev der arbejdet videre med en in-game feedback funktion, hvor brugerne kan indgå i dialog, imens de spiller. Dette tænkes at foregå via et ekstra element i spillet, hvor Hitman kan tage en smartphone frem og se omgivelserne som en augmented reality, hvorved forskellige ikoner eller tags efterladt af andre spillere eller IO Interactive bliver synlige. Brugerne kan selv oprette nye tags eller åbne de eksisterende og se, hvad de indeholder. Dette kan fx være hints, fælder, fejlrapportering eller udfordringer. Muligheden for at optage sine bevægelser og dele dem med andre, gør det samtidig muligt at dokumentere sin kunnen eller efterlade et spor, som ens venner kan følge. Dette kan via brugen udvikle et meta-spil, som indeholder en social dimension og giver en følelse af at spille multi-player.
Tag collectoren er en platform, hvor man kan samle idéer og diskussioner, som opstår i dette feedback mode og i de forskellige online fora. Indsamlingen foregår via en indlejret widget, som linker mellem de forskellige websites og på denne måde kan man bedre overskue og organisere dialogen omkring forskellige emner. De idéer og diskussioner som IO Interactive finder mest relevante og interessante kan overføres til væksthuset, som er et lukket forum, hvor kun inviterede (black tie club) brugere kan deltage i videreudvikling.
I feedback mode er spillet potentielt altid under forandring, og som en af brugerne formulerede det:

“Når jeg spiller det igen, så kan jeg se, at nu er tags’ene væk og nu er der kommet nogle nye, det kan jeg godt li’, så føler jeg, at “der er nogen hjemme“, der er nogen, der har sat noget mælk i køleskabet... Der har været nogle updates, det elsker jeg, den feeling, den tror jeg, de fleste godt kan lide. Det er også derfor folk går på Face- book eller på Twitter, de vil godt se, hvad der sker. “

Værdi
Innovationsforløbet har informeret IO Interactives community-management og gjort det klart, at deres mest passionerede brugere står på spring for at give idéer og feedback og hjælpe med at teste og forbedre spillene, hvis de føler, at de bliver set og hørt. Da virksomheden prioriterer at holde udviklingsprocessen ret lukket, er det aktuelt kun muligt at involvere brugerne i en indirekte forstand, hvor man følger deres adfærd og dialog. Med et nyt koncept centreret omkring en in-game feedback funktionalitet er det muligt at gøre brugerne til medudviklere, idet de i fællesskab undervejs i spillet kan udtrykke, hvordan de bedst kan lide spiloplevelsen. Denne form for co-design giver input til innovationsprocessen og øger værdien af spillet for brugerne, som IO Interactive til stadighed er afhængige af i forbindelse med at skabe hype og promovere spillet.


Innovationskonsortiet Community-baseret Innovation sætter fokus på, hvordan mødet mellem grupper af mennesker og teknologi kan blive værdiskabende for virksomheder og organisationer. Med afsæt i bl.a. dette caseforløb, arbejder vi derfor på at skabe en systematik for virksomheder, som vil effektivisere deres tilgang til communities. Vil du vide mere, eller har du kommentarer og input til det videre arbejde i innovationskonsortiet, så vil vi meget gerne høre fra dig.