CBI: Vega

Signe  Skov-Hansen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 27 68.

CBI: Vega

Spillestedet Vega deltager i innovationskonsortiet Community-Based Innovation for at finde ud af, hvordan den samlede koncertoplevelse kan forbedres – på en måde, som også skaber værdi for Vega. Særligt anvendelsen af mobile teknologier, som muliggør indsamling, analyse og visualisering af store datamængder, er en lovende vej at gå.

Processen: Input - fokus og bevidste valg:
• Big data og personal informatics   • Oplevelsen før- underefter koncerten  • Din Koncert

Input - fokus og bevidste valg
Big data, personal informatics og Internet of Things er områder som er meget interessante i disse år, hvor alle mulige apparater har indlejrede sensorer og mikroprocessorer, som tillader dem at  opfange forskellige former for aktivitet og kommunikere det via internettet. Herved bliver det muligt at få øget indsigt i adfærd i forhold til de kontekster, vi begår os i.
Koncertoplevelsen kan ikke afgrænses til selve tilstedeværelsen i Vegas lokaler, og vi må derfor også tænke på, hvad der har relevans for kunderne før og efter.
For at få indsigt i, hvordan folk rent faktisk agerer til koncerter deltog forskerne i tre forskellige Din Koncert, arrangementer på Ideal bar. Her samlede de input til idégenerering som efterfølgende skete i samarbejde med nogle af Vegas medarbejdere.

Throughput – aktiviteter og koncepter:
• Observationer, interventioner og interview på Ideal Bar under tre Din Koncert arrangementer
• Workshop med Vega medarbejdere om brug af data
• Skitsering af fem koncepter som åbner for dialog i blandt publikum, mellem publikum og kunstner eller mellem publikum og det fysiske interiør

Throughput – aktiviteter og koncepter
På workshoppen bidrog medarbejderne først med viden om, hvilke kundedata, der kunne være fordelagtige for Vega at analysere. Der blev især peget på demografiske data og data, der kunne bidrage til at optimere logistikken omkring koncerterne fx angående antallet af bartendere. Derudover kunne det være interessant at have overblik over eksterne faktorer såsom andre begivenheder samme aften og den kollektive stemning, eller at tappe ind i musikstreamingtjenester, playlister, sociale medier og andre koncerter, som publikum har deltaget i, så man kan identificere, hvad folk deler, diskuterer og hvilke præferencer de har. Dette med henblik på at forberede publikum på en god koncertoplevelse og konstruere den idéelle sætliste m.v.
Medarbejderne blev dernæst bedt om at forestille sig nye unikke oplevelser for Vegas besøgende, hvilket kom til at dreje sig om muligheder for: At stimulere sanser og glemme dagligdagen; at bryde sociale regler og normer; at blive en del af en helhed; at bevæge sig ud over det traditionelle spillested.
Essensen af de fem koncepter, som blev skitseret sideløbende med de andre aktiviteter er en bestræbelse på at forbinde koncertgængere og potentielle kunder før, under og efter koncerter, så de i fællesskab kan skabe bedre koncertoplevelser og sprede budskabet om disse.

Output - læring og resultater:
Der bliver i øjeblikket arbejdet videre med to koncepter:
• Orchestrate Vega
• Vega Personality
Disse koncepter forsøger vha. smartphones, som koncertgængere alligevel ofte har i anvendelse, at indfange de mere usynlige kvaliteter ved en koncertoplevelse.
Dette kan være det sweet spot, som både Vega og de besøgende kan drage nytte af.

Output - Læring og resultater
I forlængelse af denne bestræbelse bliver der arbejdet videre med en idé om experience tags, dvs. måder, hvorpå man kan indfange oplevelser, så de efterfølgende kan deles og bidrage til social interaktion.
Orchestrate Vega går ud på, at koncertgængere via en app i fællesskab producerer en liveoptagelse af koncerten. Den enkelte bruger optager en bid af koncerten med sin smartphone, derfra, hvor pågældende person står og de andre brugere af appen kan så like eller kommentere på de enkelte sekvenser i forbindelse med udfærdigelsen af den endelige version. Appen opsamler også data via sensorer, så informationer om musikken fx bpm og bevægelse, kan kobles til oversigten over produktionen og evt. kombineres med brugernes Spotify-playlister, der kan vedhæftes. Hermed kan koncertgængere genopleve en koncert og reflektere og diskutere omkring dens forskellige momenter.
Vega Personality går ud på, at aggregere data fra en persons forskellige koncertoplevelser, så der over tid skabes en individuel koncertpersonlighedstype, som kan sammenlignes med den kollektive oplevelse fra forskellige koncerter. Dataene som ligger til grund for repræsentation af personlighedstyper indsamles af en app og består af bevægelse, lydintensitet, playlister, Instagram fotos, twitter posts, facebook-aktivitet osv. I takt med brugen opstår der et mønster, som repræsenteres visuelt.
Hvordan brugeren tilskriver mening til dataene er op til brugeren selv, men idéen er at muliggøre deling af musikoplevelser og ikke mindst match-making ved at tillade den enkelte bruger at dykke ned i sin egen og andres koncertpersonlighedstype. Herved kan man lære sig selv bedre at kende og finde ligesindede med samme musiksmag. Dette koncept knytter an til en tendens i samtiden, som handler om at kvantificere sit selv – Quantified Self.
Smartphone-applikationerne vil selvfølgelig være initieret af Vega, men idet ”arbejdet” tilrettelægges som en social produktion, der kan give brugerne oplevede fordele som fx at gense koncerter eller at finde andre at tage til koncerter med, er det ikke et community, som eksplicit kontrolleres og udnyttes af Vega – de overvåger og analyserer det blot.

Værdi
Ved at muliggøre opsamling og deling af oplevelser på tilgængelige, engagerende og sjove måder får Vega potentielt adgang til business intelligence, som kan bidrage til at skræddersy og forbedre kundeoplevelsen eller endda sælges til andre. Ydermere er der en forskningsinteresse i at følge, hvordan informationer bliver repræsenteret og tilskrevet mening.
 

Innovationskonsortiet Community-baseret Innovation sætter fokus på, hvordan mødet mellem grupper af mennesker og teknologi kan blive værdiskabende for virksomheder og organisationer. Med afsæt i bl.a. dette caseforløb, arbejder vi derfor på at skabe en systematik for virksomheder, som vil effektivisere deres tilgang til communities. Vil du vide mere, eller har du kommentarer og input til det videre arbejde i innovationskonsortiet, så vil vi meget gerne høre fra dig.