Cool Snacks

Helle  Antvorskov

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203169

Cool Snacks

Cool Snacks: Nye måder at udvikle snacks på til børn og unge

Dette billede viser nogle unge mennesker, der er ved at vælge sammensætning til deres Cool Snack. Billedet er taget af Lars Kruse fra AU Kommunikation

Foto: Lars Kruse, AU Kommunikation.


Ny forskning viser, at sunde snacks godt kan vippe usunde alternativer af banen, hvis produkterne blander det sunde med det usunde og er cool.

Vi skal spise sundere. Det gælder ikke mindst unge mennesker, der er mindre bevidste om deres sundhed sammenlignet med voksne mennesker. Men oplysning og uddannelse rækker ikke. Der skal udvikles produkter, som de unge synes er cool. I Cool Snack projektet er der taget udgangspunkt i børn og unges nuværende præferencer og rutiner udviklet et nyt ”cool” snack koncept, der med stor succes er blevet afprøvet på en række jyske skoler.

Sundt og usundt
Det helt centrale er, at produktet skal være cool. Unge forbrugere vil have spændende fødevarer. En måde, at gøre et produkt cool på, er at blande sundt med usundt. Det kan være vindruer, gulerødder og brødbider, der drysses med drys eller dyppes i en lækker fedtfattig dressing. Lækkert tilbehør til frugt og grønt er nyt for de unge, og de kan lide konceptet. Sammensætningen af velkendt og spændende nyt hitter hos unge i alderen 10-16 år. Emballagen er derudover yderst central og må endelig ikke være barnlig.
Resultater viser også, at det spiller en stor rolle, at der er mulighed for, at produktet kan deles. De unge vil også rigtig gerne selv kunne sammensætte deres snack, så den gøres personlig og passer til den enkelte – både i sammensætning og i forhold til mængde og pengepung.

Den svære produktudvikling
Fødevareindustrien ved, hvor svært det er at udvikle nye fødevarer. Industrien gør mange forsøg, men få fødevareinnovationer er vindere hos både producenter, detailhandel og forbrugere.

Cool Snacks har forsket i udvikling af fødevareprodukter baseret på frisk frugt og grønt, og produktet er blandt andet en snack, som kan spises i pauserne på skolen, på vej til sport eller på farten.

I projektet Cool Snacks har forskere sammen med industrien udviklet ideer, koncepter ogtestet koncepter blandt forbrugere, for derefter at udvikle produkter, som igen blev testet med succes blandt forbrugere.

Interdisciplinær tilgang
Cool Snacks er et interdisciplinært forskningsprojekt, hvor der er gennemført en lang række undersøgelser, der komplementerer hinanden. Udfordringen har blandt andet været at ”oversætte” forskernes viden om de unges snackvaner til nye koncepter og ”cool” snack prototyper. Dette har kun været muligt ved et samarbejde mellem Teknologisk Institut, forskere ved Aarhus Universitet indenfor både filosofi, marketing, medievidenskab og fødevarekvalitet, CFK Folkesundhed og Kvalitetsudviklingsamt en række danske virksomheder (KiMs, EasyFood, SliceFruit, Gl. Estrup Gartneri, Tange Frilandsgartneri, Alfred Pedersen & Søn, GASA Nordgrønt, Kidvertising, Rijk Zwaan, SeedCom, COOP, Færch Plast m.fl.).

 

     Dette billede er en snack box (en hvid papkasse med tegninger af unge mennesker), som unge mennesker kan bruge til at udvælge snacks i. Billedet er taget af Lars Kruse fra AU kommunikation    

Foto: AU Kommunikation