Crowdsourcing

Jane  Hagelskjær

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 27 84.

Crowdsourcing

Next Practice virksomhedscase

Introduktion
Termen crowdsourcing er en kombination af crowd og outsourcing, som blev introduceret i artiklen ”The Rise of Crowdsourcing” af Jeff Howe, i Wired Magazine, i juni 2006. Begrebet opstod på baggrund af iagttagelsen af det forhold, at et stigende antal virksomheder forsøgte sig med at outsource opgaver til en større udefineret gruppe af mennesker vha. internettet. Frem til i dag har crowdsourcing vundet kraftigt momentum, så det både i teori og praksis er et bredt accepteret og anvendt begreb.

Socialt skum, dvs. en struktur bestående af en samling af forskellige bobler i form af miniverdener, kulturer eller praksisfællesskaber. Illustrationen er udarbejdet af Jan-Christian Bruun fra Københavns Tekniske Skole afd. for medieproduktion.
Socialt skum, dvs. en struktur bestående af en samling af forskellige bobler i form af miniverdener, kulturer eller praksisfællesskaber. Illustrationen er udarbejdet af Jan-Christian Bruun fra Københavns Tekniske Skole afd. for medieproduktion.

 

Teoretisk baggrund
Baggrunden for dette momentum er overgangen til en vidensøkonomi samt den teknologiske udvikling. Opfattelsen er, at vi i stigende grad befinder os i en vidensbaseret økonomi, hvor arbejdet er blevet immaterielt, dvs. baseret på data, information, viden, opfindelser og kreativitet.

Læs hele artiklen i denne pdf: