Dansk fremstillingsindustri risikerer digital død

Stig Yding Sørensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202704

Industri 4.0 er integrationen mellem den digitale verden og den fysiske produktion. Det er ideen om, at intelligente, samtænkende produktions- og servicenetværk kan selvstyre elementer på kryds og tværs af industrielle værdikæder.

Dansk fremstillingsindustri risikerer digital død

Industri 4.0 er integrationen mellem den digitale og den fysiske verden. Der er enorme konkurrencefordele for de virksomheder, som formår at udnytte computere og netværk til at binde virksomheden sammen internt og eksternt til leverandører, kunder og helt ud til produktet.

Industri 4.0 dækker over, at virksomhederne kan skalere produktionen og individualisere produkterne, nedsætte produktionspris og leveringstid, øge kvaliteten og skabe nye forretningsmuligheder. Det kræver innovation, investeringer og indsigt at kunne dette

Vores analyser viser, at seks ud af ti danske fremstillingsvirksomheder udnytter data til at binde virksomheden sammen. Men der er stor forskel på, hvor effektivt de digitale forbindelser er trukket. Det kan fx være fra lager til produktion, mellem systemerne i produktionen, til salgsafdelingen og helt ud til det solgte produkt.

Figuren nedenfor viser, i hvilket omfang virksomhederne har skabt digitale flows. Blot en ud af tyve fremstillingsvirksomheder kan svare ja til alle punkter. Dem har vi kaldt digitale champions. Det er typisk de større SMV-virksomheder og eksportvirksomheder.

Figuren viser i hvilket omfang danske virksomheder har skabt digitale flows. Blot en ud af tyve fremstillingsvirksomheder kan svare ja til alle punkter.

Kilde: Teknologisk Institut, N= 578. Repræsentativ for fremstillingsvirksomheder med produktion i Danmark (5-250 ansatte).

Nedenstående analyse bygger på interview med 578 SMV-virksomheder med fremstilling i Danmark. Analysen er udformet og gennemført af Center for Analyse og Erhvervsfremme. Data er indsamlet af Jysk Analyse. Analysen er lavet i regi af "Produktion i Danmark" og finansieret af Styrelsen for Forskning og Innovation.