Danske virksomheder skal gå sammen for at eksportere til Kina

Torben  Jensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203165

Eksportklynge - Kina

Danske virksomheder skal gå sammen for at eksportere til Kina

Dansk eksportklynge har gode erfaringer i salg af danske kernekompetencer til det kinesiske marked.

Små og mellemstore danske virksomheder kan potentielt få store kinesiske eksportordrer, hvis de går sammen.  Det viser de foreløbige erfaringer i et stort dansk eksportprojekt, hvor danske virksomheder skal levere færdige boliger til det voksende kinesiske marked.

- De danske kernekompetencer omkring helhedsforståelse, sans for kvalitet og det faktum, at Danmark er nummer et i verden indenfor bæredygtighed kan virkelig åbne dørene op for det kinesiske marked. Går de små og mellemstore virksomheder sammen i eksportklynger, kan de virkelig få gennemslagskraft på det kinesiske marked, siger projektchef Anders Thomsen fra Teknologisk Institut.

Anders Thomsen koordinerer eksport klyngen FISH China, som er udviklet i et samarbejde med Danish Chinese Business Forum, Dansk eksportforening og Eksportrådet.  I FISH China eksportklyngen er danske virksomheder gået sammen om at eksportere færdige bæredygtige boliger til millionbyen Wuxi, der ligger halvanden times kørsel fra Shanghai. Virksomheden worldFLEXhome som er en del af FISH China klyngen, ejer bolig konceptet og platformen. De samarbejder med en række cleantech virksomheder og virksomheder inden for byggeindustrien om at udvikle husene, som producerer mere energi end de forbruger. Desuden kan husene for eksempel genanvende regnvandet.

FISH China eksportklyngen, som også arbejder med bæredygtige kontor projekter i Kina (Science parks),  skal opføre de første huse i Wuxi til august, og projektchef Anders Thomsen tøver ikke med at kalde konceptet en succes.

- 80 procent af det danske erhvervsliv er små og mellemstore virksomheder, som kan få svært ved at trænge igennem på det kinesiske marked. Men ved at gå sammen er det lykkedes for firmaerne i FISH China at komme ind på det kinesiske marked.  En af grundene er også, at i Kina tænker erhvervslivet politisk, og vi har været gode til at tænke det politiske system ind i kontraktforhandlingerne med kineserne, siger projektchef Anders Thomsen, Teknologisk Institut.

Yderligere oplysninger: Projektchef Anders Thomsen, Teknologisk Institut: Tlf: 7220 2236.

Se også hjemmesiden for FISH China

Se video af boligen til Wuxi