Dataanvendelse betaler sig i produktionsvirksomheder

Simon Mikael Fuglsang Østergaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201522

Øget dataanvendelse kan bidrage til effektiviseringer, bedre ledelsesbeslutninger og nye forretningsmodeller. Kort og godt innovation på alle niveauer.

Dataanvendelse betaler sig i produktionsvirksomheder

Øget dataanvendelse kan bidrage til effektiviseringer, bedre ledelsesbeslutninger og nye forretningsmodeller. Kort og godt innovation på alle niveauer, som eksempelvis kan komme til udtryk i form af nye og bedre produkter og services, lavere produktionsomkostninger og bedre kendskab til kunderne. Med et højt lønniveau og en høj specialisering i de danske produktionsvirksomheder giver det derfor afgørende konkurrencefordele at komme med på databølgen.

Data skaber værdi

Dataanvendelse skaber værdi i virksomheden. Det slår 10 casestudier af produktionsvirksomheders dataanvendelse fast.

Der er imidlertid flere måder at gribe det an på, og selve værdiskabelsen varierer ikke blot fra forretningsmodel til forretningsmodel, men i høj grad også fra virksomhed til virksomhed.

Samtidig peger casestudierne på, at det kun er de allerstørste produktionsvirksomheder – som Vestas og Grundfos – der har den umiddelbare kapacitet til at udnytte datarevolutionens muligheder i stort omfang.

For de mindre produktionsvirksomheder, som udgør langt størstedelen af danske produktionsvirksomheder, handler det på nuværende tidspunkt mere om at blive gradvist mere datadreven i takt med, at der opstår nye behov for og gevinster ved at bruge data.

Derfor er der selvsagt ikke en universel tilgang til dataanvendelse, hvilket også er tydeligt i de 10 casestudier.

En case om hurtigere leveringstid

Virksomheden Thürmer Tools, som producerer gevind, bor og spåntagende værktøjer, valgte at satse på en ny datadreven forretningsmodel med fokus på hurtig leveringstid og et dybere kendskab til kunden. Derfor fokuserer Thürmer Tools hovedsageligt på at udnytte kunde- og markedsdata. Men på sigt er ambitionen at anvende data i flere forskellige henseender. Det har gjort Thürmer Tools mere konkurrencedygtig, hvilket også afspejles på bundlinjen, og for virksomheden blev det vejen ud af finanskrisen.

En case om smartere produkter

Oliefilterproducenten C.C. Jensen har valgt en anden tilgang til datadreven forretningsudvikling. Gennem et storstilet udviklingsprojekt er C.C. Jensen i gang med at skabe sig et helt nyt forretningsområde – nemlig smartere produkter. Grundtanken i de nye smartere produkter er, at indbyggede sensorer i hydraulik- og gearingssystemer genererer en masse data, som anvendt på en smart måde gør det muligt at gribe ind, før der opstår nedbrud på systemerne. Derved er der skabt et grundlag for en serviceforretning på deres produkter, som skaber stor værdi for kunderne. Udviklingsprojektet fokuserer på systemer på Mærsks off shoreforsyningsskibe, men C.C. Jensen har allerede installeret lignende systemer i eksempelvis vindmølleparker og på kraftværker.

PRODUKTION I DANMARK


På Teknologisk Institut har vi samlet 10 virksomhedscases, der afdækker, hvordan produktionsvirksomheder har anvendt data på nye måder, i takt med at digitalisering og automation genererer data overalt i hele værdikæden fra produktudvikling, produktion, forsyningskæde og over til salg og service. Virksomhedscasene er udarbejdet til det nationale projekt ’Produktion i Danmark’, der er støttet af Styrelsen for Forskning og Innovation.

Du kan læse historierne her i artiklen Hvordan kan data anvendes i virksomheden? 10 fortællinger om danske virksomheders vej mod øget dataanvendelse.