De nye erhvervsuddannelser kræver dygtige undervisere

Annemarie  Holsbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202644

Erhvervsuddannelserne har fået et løft med den nye reform, som er ved at blive implementeret på alle uddannelsesinstitutioner. Der stilles krav til elevernes adgangskarakterer, og der ændres væsentligt i, hvordan de enkelte uddannelser skal gennemføres.

De nye erhvervsuddannelser kræver dygtige undervisere

Erhvervsuddannelserne har fået et løft med den nye reform, som er ved at blive implementeret på alle uddannelsesinstitutioner. Der stilles krav til elevernes adgangskarakterer, og der ændres væsentligt i, hvordan de enkelte uddannelser skal gennemføres. Hvis ambitionerne skal indfries, er det dog altafgørende med engagerede og dygtige ledere og undervisere.

Fremover bliver der erhvervsuddannelser for unge og erhvervsuddannelser for voksne. Og så er der EUX-vejen, som kombinerer erhvervsuddannelsen med det, der svarer til en gymnasial eksamen.

Opkvalificering af underviserne

Hvis ambitionerne med reformen skal bæres igennem, skal der på hver eneste skole være engagerede og dygtige ledere og undervisere. Derfor har Undervisningsministeriet igangsat et forsknings- og udviklingsprogram, som har fokus på at opkvalificere underviserne i forhold til den aktuelle udvikling inden for deres branche og fagområde. Hvad er der kommet af nye metoder? Hvordan er arbejdet tilrettelagt? Hvilke nye materialer bliver der brugt? Og hvordan ser de nyeste maskiner ud?

Undervisere på virksomhedsbesøg

Undervisere fra 23 erhvervsskoler får nu lejlighed til at komme på kortere virksomhedsforløb i en eller flere virksomheder. De skal blive klogere på praksis og det nyeste inden for deres område. Og så skal de have input til nye praksisnære undervisningsaktiviteter i uddannelsen.

Teknologisk Institut og Professionshøjskolen Metropol følger projekterne tæt. Vi indsamler logbøger, afholder klyngemøder og besøger underviserne for at samle viden om, hvilke modeller for virksomhedsforløb der fungerer. Også for at afdække, hvilke forudsætninger der skal være på plads før, under og efter, at underviserne kommer ud i virksomhederne. Hvordan forventningsafstemmes der fra begge sider, hvor længe skal et forløb vare, og hvordan indsamler underviseren bedst en viden, der kan give didaktisk input?

Vi afslutter arbejdet i januar 2016.