Europæiske Ph.d.-uddannelser er for forskellige

Tine  Andersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201446

For EU-Kommissionen har Teknologisk Institut været med til at se på, hvordan Ph.d.-uddannelserne i Europa kan tilrettelægges i fremtiden.

Europæiske Ph.d.-uddannelser er for forskellige

I maj 2015 blev der i Riga afholdt et topmøde om fremtiden for Ph.d.-uddannelserne . Teknologisk Institut leverede til formålet et grundigt litteraturstudie, der indeholdt ”best practices”, som kan være med til at skabe en bedre fælles europæisk indsats. Vores rapport satte scenen for topmødet med et indhold, der spændte fra diversiteten i Ph.d.-programmer over beskæftigelsen for Ph.d.-dimittender til alternative undervisningsmetoder.

Fælles europæisk indsats for fremtidens Ph.d.

Ph.d.-uddannelserne i Europa er med til at bygge bro mellem uddannelse og forskning. Uddannelserne er dog tilrettelagt meget forskelligt, og det er ønskeligt, at sammenligneligheden øges. En Ph.d. er den mest avancerede og specialiserede form for uddannelse, der kan tages på en højere læreanstalt. EU’s 2020-mål kræver, at flere skal have en forskeruddannelse. Og den viden, der bliver frembragt på universiteterne, skal i højere grad komme både det private erhvervsliv og den offentlige sektor til gode i form af effektiviseringer og et højnet vidensniveau.

For EU-Kommissionen var Teknologisk Institut med til at se på, hvordan Ph.d.-uddannelserne i Europa kan tilrettelægges i fremtiden.

En af hovedpointerne i litteraturstudiet er, at aftagere og universiteter bør arbejde mere sammen om kandidaternes jobmuligheder og om, hvilke kompetencer, der er brug for på arbejdsmarkedet. Herunder også, hvilke kriterier, der bruges til at bedømme Ph.d.-kandidaterne således, at de ikke blot vurderes på produktionen af akademiske artikler.