Evaluering - som lærings- og styringsværkstøj

Leif Henrik Jakobsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202674

Evaluering - som lærings- og styringsværkstøj

Evalueringer får først værdi, når de indgår i en proces, der skal medvirke til at gøre tingene bedre næste gang. I de senere år har det været positivt at se, at evalueringer i stigende grad allerede tænkes ind i projekters og programmers implementering frem for at være noget ”påklistret” eller en afsluttende symbolhandling fulgt af spørgsmålet ”Fik I en god evaluering?”.

Teknologisk Institut har mange års erfaring med at gennemføre projekt- og programevalueringer. I de seneste år har vi for eksempel fulgt EU-regionalfondsprojektet for modebranchen ”Fashion Accelerator” og har været koblet til EU-strukturfondsprojektet ”Kompetenceudvikling i Kongernes Nordsjælland”, hvor vi stod for en lærende evaluering. Begge evalueringer skulle give feedback til projekterne, afdække om de var på ret kurs, og – hvis ikke – hvad der kunne gøres for at genetablere kursen.

For at kunne følge projekterne fra start til slut – fra indsats til effekt – arbejdede vi ud fra fire simple spørgsmål:

  1. Gør vi de rigtige ting?
  2. Gør vi tingene rigtigt?
  3. Opnår vi de ønskede resultater?
  4. Opnår vi de ønskede (erhvervs- og samfundsøkonomiske effekter?

Evalueringernes fokus ændrede sig i takt med projekternes fremdrift, men havde en kobling tilbage til tidlige aktiviteter for at forklare manglende eller uønskede resultater. 

Hvis man skal kunne bruge evalueringer til læring og styring, er der mange forskellige typer af spørgsmål, der skal kunne besvares. Og det kræver brug af forskellige metoder lige fra interview, case historier, spørgeskemaundersøgelser til registeranalyse.

Læs mere