Få gratis hjælp til bæredygtig produktion - Cases

Anne-Lise Høg Lejre

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 31 16.

Få gratis hjælp til bæredygtig produktion - Cases

 

Find os på: Find us on facebook Find us on LinkdIn

 

 

RETAP har fået hjælp via SPINRETAP logo

Troværdigheden er i spil, hvis udviklingsproces og forsyningskæde ikke understøtter bæredygtighed, når man sælger og markedsfører et bæredygtigt produkt.
Det var RETAPs baggrund for at indlede et samarbejde med Teknologisk Institut og SPIN projektet.

Retap er en skandinavisk virksomhed, der ønsker at ændre måden man drikker vand i virksomheder, ved at tilbyde en ren, miljøvenlig og kosteffektiv drikkeflaske, der erstatter brugen af vand på plastikflasker og anden engangsemballage. Retap blev stiftet for at gøre op med overdreven og unødvendig brug af plastikflasker, der hvert år bidrager med mere 15 mio. tons plastikaffald samtidig med, at man betaler op mod 2.000 gange prisen for vandet alene. Der er fokus på nem håndtering og rengøring, og flasken er designet så den passer ind hos enhver virksomhed med mulighed for tilpasning af logo og låg, så den stemmer overens med virksomhedens grafiske identitet.

RETAP er midt i introduktionsfasen af en ny miljøvenlig glasflaske til drikkevand, og hovedopgaven i samarbejdet har været etablering og opsætning af forsyningskæde samt interne procedurer i forbindelse med sourcing og planlægning.

I forløbet har RETAPs ledelse og konsulenter fra Teknologisk Institut kortlagt disse processer, bl.a. med den anerkendte procesreferencemodel SCOR, og der er gennemført en række samtaler omkring udvidelse af bæredygtigheden.

”Vi har arbejdet med de nye kortlægningsteknikker og brugt dem, når vi skulle træffe beslutninger eller stod i en svær valgsituation. Processen sammen med konsulenterne har været god og konstruktiv, selvom vi samtidig har haft ekstremt travlt med at få flaskerne færdige og klar til levering”, siger Lars Brøndum Petersen, CEO for RETAP i Danmark.

Den nye glasflaske er et klart bæredygtigt tiltag, og kortlægningen har givet det overblik, det kræver at understøtte bæredygtigheden. Kort fortalt er resultatet af samarbejdet:

  • Et bæredygtigt koncept i en væsentlig bedre forsyningskæde, hvor bl.a. transport fra leverandør til marked er kraftigt reduceret
  • En række metoder og værktøjer, som i fremtiden kan støtte den bæredygtige udviklingsproces

Læs mere om den nye miljøvenlige glasflaske og RETAP på www.retap.dk eller download deres faktablad: