Faktabaseret politikrådgivning

Stig Yding Sørensen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 27 04.

Faktabaseret politikrådgivning

Hvordan giver et uafhængigt center rådgivning om politik? Som en del af Teknologisk Institut er Center for Analyse og Erhvervsfremme uafhængig af politiske og økonomiske interesser. Men vores kunder – fra kommuner til EU-Kommissionen – efterspørger ofte rådgivning om politiske handlemuligheder.

Politikrådgivningen kommer altid på baggrund af viden. Det kan være viden fra analyser af statistik, interview med eksperter og involverede parter eller studier af dansk og udenlandsk litteratur. Analyserne og deres resultater lægges klart frem. Det er vores grundlag.

Politikrådgivning tager udgangspunkt i analysen – ikke i det vi personligt mener eller synes. Analysen har vist, hvori problemerne består, og analysen har måske også vist hvilke instrumenter, der virker – og hvad der ikke virker. Rådgivningen er en logisk følge af analysen.

Det synes vi er god politikrådgivning

En god rådgivning…

Er klar og konkret. En god anbefaling giver konkrete råd. Eksempel: at ”udvikle aldersspecifikke kostplaner” er mere konkret end at ”indlede en indsats over for fedmeepidemien”.

Har klar adresse. En god anbefaling udpeger de mulige aktører. Hvis der skal træffes beslutninger, skal det være synligt, hvor ansvaret for udførelsen placeres.

Er tydelig med prisen. Det er aldrig uvæsentligt, hvad en indsats koster, når der skal træffes en politisk beslutning. Hvis det er muligt at anslå prisen, skal den være tydelig.

Opstiller mål. En god anbefaling giver et bud på resultatet af handlingen. Det gør det lettere for beslutningstageren at holde omkostningerne op imod gevinsten.

Peger frem. En god anbefaling angiver, hvornår en handling kan gennemføres, og hvornår gevinsten kan hentes.                                                            

Viser alle omkostninger. En god anbefaling forklarer de risici, der er forbundet med anbefalingen. Hvem vil være modstandere, tabere og vindere, hvis anbefalingen følges – og hvis den ikke følges.

Bruger værktøjskassen rigtigt. En god anbefaling bruger værktøj, som passer til problemet. Det er typisk en del af analysen at identificere de værktøjer, som aktøren har til rådighed. Fx kan nogle aktører foreslå ny lovgivning eller opkræve skat, mens andre har rådighed over institutioner eller særlige teknologier.

Kan gennemføres. En god anbefaling har fået et realitetstjek. Står udgiften mål med indsatsen? Er gennemførelsestiden rimelig i forhold til problemet? Bliver problemet løst? Vil det batte noget?