Fokus skal rettes mod kundens forretning

Benita Kidmose Rytz

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 28 16.

De Skjulte Helte er virksomheder i dansk industris mellemklasse, som klarer sig exceptionelt godt og har stor succes på de globale markeder – uden at være kendte i bredere kredse.

Fokus skal rettes mod kundens forretning

Teknologisk Institut har gennemført en række internationale og nationale studier af globale værdikæder – og også af små og mellemstore virksomheders styrkepositioner. De viser, at danske små og mellemstore virksomheder har gode muligheder for at positionere sig i globale værdikæder, og digitale teknologier giver virksomhederne nye muligheder for omkostningseffektivt at nå ud på globale markeder.

Det er tydeligt, at de globale værdikæder undergår en konsolidering. De store kunder eller slutleverandører orienterer sig mod færre og store leverandører, der kan bidrage i en væsentlig del af forsyningskæden for i højere grad at kunne styre kvalitet og leverancesikkerhed. Disse leverandørers størrelse betyder, at de har en betydelig forhandlingsmagt over for de mindre underleverandører. Det er derfor vigtigt, at de mindre virksomheder har fokus på, hvordan de kan skabe værdi i værdikæden som helhed, hvor fokus på service får en stigende betydning.

Fra leverandør til udviklingspartner
De mindre virksomheder, der har succes med at positionere sig i de globale værdikæder, har en god forståelse for deres kunders forretning. Men de er også bevidste om, hvordan de som underleverandør kan skabe værdi for deres kunder. Kunderne møder eksempelvis krav om højere kvalitet og pris, og disse krav filtreres nedad i værdikæderne. Hvis de små og mellemstore virksomheder proaktivt kan hjælpe deres kunder til at møde disse krav, er der en god chance for, at de mindre virksomheder kan skabe en langvarig relation med deres kunder – og dermed blive en strategisk vigtig leverandør. I praksis betyder det, at underleverandørerne i stigende omfang specialiserer sig. Digitale teknologier betyder, at underleverandørerne mere omkostningseffektivt kan tilpasse produkter til specifikke kunder – og i tæt samspil med disse. De digitale teknologier spiller også en stigende rolle i forhold til tekniske dokumentationskrav. En langvarig relation bevirker i mange tilfælde, at de små og mellemstore virksomheder – med tiden – bliver en udviklingspartner for deres kunder.

Slutproducenternes øgede krav har også betydning bagud i værdikæden samt internt i virksomheden for de små og mellemstore virksomheder. Hvis de små og mellemstore virksomheder skal kunne positionere sig i de globale værdikæder som en stærk spiller, er centrale faktorer – ud over høj kvalitet – fx også en øget brug af internationale underleverandører i lande, hvor omkostninger bliver afgørende for valg af komponentunderleverandører. I et innovations- og vækstperspektiv er det derfor vigtigt ikke kun at se på internationale markeder som eksportmarkeder, men også som mulige markeder for komponenter og services, som indgår i eksportvarer.