Gartneriet Søegaard Nielsen: Sælg lokalt producerede varer lokalt

Robert Sigaard Andersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202033

Gartneriet Søegaard Nielsen: Sælg lokalt producerede varer lokalt

Case under det afsluttede projekt Next Practice, nye innovationsformer
- se mere herom på denne side: 
Projekt Next Practice.
 

Sælg lokalt producerede varer lokalt! Kvickly Roskilde, Gartneriet Søegaard Nielsen, Vilvorde - Roskilde Tekniske Skole og Teknologisk Institut har sammen undersøgt, om danske forbrugere har særlig lyst til at købe lokalt producerede varer.

Udfordring
Kan det betale sig at sælge lokale grøntsager lokalt? spurgte en producent, et supermarked og en fagskole hinanden. Forsøgsgenstanden var de lokalt producerede ”Roskilde-agurker” fra Gartneriet Søegaard Nielsen, som gennem nogle uger blev profileret og solgt i Kvickly i Algade, Roskilde.

Gartnerelever fra Vilvorde - Roskilde Tekniske Skole lavede udstillingen, der blandt andet fortalte om biologisk bekæmpelse og særlige dyrkningsforhold i kokosmåtte, passede den særlige stand i grøntafdelingen. Og delte smagsprøver ud.

Løsning
Det viste sig efter projektets tre salgs-uger, at omsætningen havde været tre gange så stor som ved nogle normale salg af en given agurkesort i Kvicklys grøntafdeling. Og det selvom ”Roskilde-agurken” blev solgt til en højere udsalgspris.

Markedet og de værdimæssige perspektiver er så lovende, at de har fået Coops ledelse til at tage det med i Coops strategi for 2013. De ønsker at arbejde aktivt med at sælge lokale grøntsager i butikker rundt om i landet.

Proces
Next Practice-konsulenten har udviklet lokal-konceptet, projektledet, bragt aktørerne sammen og klædt dem på til deres roller i projektet; Roskilde Tekniske Skole, Vilvorde , Kvickly Roskilde, Søegaard Gartneri. Derudover har Next Practice være behjælpelig med at producere og designe materialer samt sørget for pressearbejdet omkring projekt samt evalueret.

Perspektiv
Pilotprojektet viser lovende forretnings- og værdimæssige perspektiver. Der kan være flere fordele ved at satse på det stærke lokale islæt, når friskhed og kvalitet er konkurrencedygtig med sammenlignelige varer.

Det kan i bedste fald føre til flere lokale arbejdspladser indenfor produktion af frugt og grønt, det er miljørigtigt pga. kort transporttid og lavere CO2-udledning, og det kan skabe en stærkere lokal identitet og historiefortælling. Tanken med at forbrugeren køber lokalt producerede fødevarer , har været en stigende tendens i USA de senere år.