Kan ’åbent værksted’ øge AMU-aktiviteten?

Annemarie  Holsbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 26 44.

Teknologisk Institut har i samarbejde med Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri muligheden for at anvende ’åbent værksted’ som undervisningsform på AMU-kurser for at øge AMU-aktiviteten.

Kan ’åbent værksted’ øge AMU-aktiviteten?

Teknologisk Institut har i samarbejde med Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri undersøgt muligheden for at anvende ’åbent værksted’ som undervisningsform på AMU-kurser. Formål: At øge AMU-aktiviteten.

Større fleksibilitet skal øge AMU-uddannelsernes attraktivitet. Antallet af kursister er faldende på landets AMU-kurser. Spørgsmålet er, om undervisningsformen ’åbent værksted’ kan være med til at øge aktiviteten. Svaret er ja, men det kræver vilje, vedholdenhed og fleksibilitet fra alle parter i AMU- systemet.

Fleksibilitet er altafgørende

’Åbent værksted’ kan øge AMU-uddannelsernes attraktivitet. Den centrale idé er, at det åbne værksted er åbent hver dag, og at kursister kan tilmeldes fra dag til dag. De behøver ikke tage hele kurset i et stræk, men kan i stedet splitte kurset op i flere bidder.

Der kører flere kurser simultant i det åbne værk- sted, og kursisterne vælger selv frit mellem de udbudte uddannelsestilbud. Det giver fuld fleksibilitet for både virksomheder og kursister.

En fælles opgave

’Åbent værksted’ stiller store krav til administration, undervisere, virksomhedskonsulenter og ledelsen.

For administrationen kan der i begyndelsen være øget bøvl, når kursister skal tilmeldes. Underviserne skal være forberedte på en ny og udfordrende vejlederrolle, hvor de ikke altid kender svaret.

Virksomhedskonsulenterne skal være klar til at markedsføre konceptet, for virksomhederne kender endnu ikke nok til ’åbent værksted’. Og så skal der være ledelsesopbakning – et velfungerende 'åbent værksted' etableres ikke natten over.