4 gode råd til spørgeteknik!

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

spørgsmål

4 gode råd til spørgeteknik!

1 min.

Få et større udbytte af dine samtaler ved brug af effektiv og strategisk spørgeteknik. Her giver vi dig 4 gode råd, så du kan forbedre din spørgeteknik til når du skal indsamle viden, skabe relationer eller løse problemer gennem professionelle samtaler. 

Er du klar over, hvor mange gange du stiller spørgsmål om dagen? Og er du klar over, hvor mange gange du rent faktisk opnår det, du gerne vil? Med effektiv spørgeteknik bliver du bedre klædt på til at få et udbytte af dine samtaler. Her 4 gode og hurtige råd, du kan tage med, næste gang du skal spørge om noget. 

4 gode råd til spørgeteknik:

1. Hav et klart formål

Inden du begynder at spørge løs, skal du gøre det klart, hvad du vil med dine spørgsmål. Hvis du f.eks. blot vil indsamle information, kan det være en god idé at stille neutrale spørgsmål.

2. Åbne spørgsmål

Åbne spørgsmål kan være vigtige værktøjer, hvis du ønsker uddybende svar. Det kan bl.a. være spørgsmål der starter med hvordan, hvorfor eller hvad?

3. Lukkede spørgsmål

Ligeledes kan lukkede spørgsmål også have en vigtig funktion. Lukkede spørgsmål kan især være gode, når du enten vil have nogen til at træffe en beslutning, eller hvis du vil have be- eller afkræftet en fortolkning.

4. Gentagende spørgsmål

Det er en god idé at gentage eller stille opsummerende spørgsmål. På den måde viser du, at du aktivt lytter til besvarelserne.


Vil du vide mere?

Vil du lære at bruge spørgsmål, kropssprog og andre spørgetekniske virkemidler, så du får markant større udbytte af dine professionelle samtaler? På kurset "Spørgeteknik" lærer du at forberede og gennemføre de samtaler, der har et formål. Du lærer teknikker til at afdække, undersøge, anerkende og løse problemer.