7 gode råd til at forebygge og overvinde stress gennem robusthed

Signe Hyldgard Heskia

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203064

Råd mod stress

7 gode råd til at forebygge og overvinde stress gennem robusthed

Tiden stiller større og større krav til arbejdspladserne, og de daglige udfordringer for medarbejderne vokser. Stress er derfor hurtigt blevet et fænomen alle kender til, og har vænnet sig til tanken om. Stress kan ikke undgås som det ser ud i dag, men vi kan træne os selv til at håndtere og forebygge stress.

Robusthed – vejen til større engagement, arbejdsglæde og effektivitet
Robusthed stammer fra den positive psykologi og handler om menneskers evne til at overvinde stress, modgang og risikofaktorer i livet. Psykologien forstår begrebet som en psykisk modstandsevne, så mennesket trods vanskelige betingelser kan udfolde sig positivt.

7 gode råd til at blive mere robust overfor stress
Robuste mennesker, er dem, der kender deres egen sårbarhed og svagheder og som ikke prøver at være overmennesker. Vi giver dig 7 gode råd til, hvordan robusthed kan tillæres:

  • 1. Visualiser din succes

Forestil dig din egen succes og få et klart billede af, hvor du gerne vil hen. Din vision er nødt til at være levende og samtidig bygge på noget, der rent faktisk kan lade sig gøre.

  • 2. Boost dit selvværd

Styrk dit selvværd med at få en forståelse for, hvad der får dig til at have det godt med dig selv. Tænk fx over hvad du er god til, hvad andre sætter pris på ved dig, ikke at sammenligne dig ikke med andre, ikke at bebrejde dig selv når noget går galt og sørg for at rose dig selv.

  • 3. Styrk din optimisme

Optimisme er en af de vigtigste værdier hos robuste personer. Lær at se lyst på tingene, tro på dine egne evner og få det bedste ud af problematiske situationer.

  • 4. Identificer hvad der giver dig stress

Stress er en energikilde indtil et vist punkt og derefter giver stress dig mindre energi. Måden du bedst håndterer stress på, er ved at identificere, hvad der giver dig stress og lære hvordan du skal håndtere og modvirke den.

  • 5. Lyt til din krop og dyrk motion

En stærk krop er en robust krop. Stresshormoner bliver nedbrudt i musklerne, hvorfor du kommer hurtigere af med dem, når du for eksempel løber eller går en tur, end hvis du er inaktiv.

  • 6. Drop sammenligninger

Vi er designet til at sammenligne os med andre, men det er et slidsomt arbejde, for der vil altid være nogen, som er stærkere, kønnere og hurtigere end dig. Læg dit aktivitetsniveau efter, hvad du kan klare, ikke efter hvad din kollega kan.

  • 7. Bed om hjælp

Du behøver ikke klare alting selv. Lær, hvornår du skal række ud efter andre og hvem, det er værd at række ud efter.

Lær mere om emnet på konferencen: Arbejdsglæde og robusthed - viden og værktøjer fra den positive psykologi, hvor om omdrejningspunktet er, hvordan viden om robusthed, gør os klogere på hvordan vi bedre håndterer stress og pres.