"Bøj fisken, mens den er frisk" - bliv bedre til at nå dine mål

Linda Marianne Gertz

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203222

"Bøj fisken, mens den er frisk" - bliv bedre til at nå dine mål

Virksomheder, der ønsker succes, skal udvikle medarbejdere, der tænker som ledere.
 
”Det er ikke de store, der spiser de små – det er de hurtige, der spiser de langsomme. Derfor gælder det om, at alle ikke bare er forandringsparate, men også forandringsskabende" lyder det fra Vanebryder Torben Wiese fra Habitmanager® der er manden bag konferencen Vanebryderdagen og kurset Bryd vanen - og nå dine mål i samarbejde med Teknologisk Institut.

En stamme fra Tanzania har et ordsprog, der siger: ”Bøj fisken, mens den er frisk”. Man bøjer fisken, inden den tørrer for at undgå, at den knækker. Når fisken er bøjet, kan den lettere transporteres på spyd.

”Bøj fisken” indeholder 3 begreber som lederen, medarbejderen og det private menneske bruger til at opnå værdi og nå sine mål, nemlig:

  • At livet er selve nu’et, og at vi skal gribe nu’et, være i nu’et og udvide nu’et – hjemme og på arbejdet
  • At vi er opmærksomme og kræsne med, hvad vi gør – foretager os i ”nu’et”, i livet, på arbejdet og hjemme
  • At vi selv tager ledelsen af og ansvaret for at være i nu’et

Når vi ”bøjer fisken, mens den er frisk”, opnår vi i både privat- og arbejdslivet blandt andet:

  • Rummelighed
  • Åbenhed
  • Nul stress
  • Energi
  • Fokusering
  • At kunne bryde vaner
  • Arbejdsglæde
  • At træffe beslutninger

Tingene kommer aldrig til at gå så langsomt, som de gør i dag
Vi lever i tider, vi ikke har set før. Mange af os oplever hver dag, uge og måned, at ting, ændringer, opture, nedture, kriser etc. kommer hurtigere og hurtigere. Tingene ændrer sig hurtigt på godt og ondt, og vi må forsøge at navigere i alle disse krav, udfordringer og muligheder.

Vi udvikler os, får nye ønsker og muligheder samt stiller nye krav til både os selv og til vores omgivelser. Skaber vi ikke selv forandringerne, kan vi være sikre på, at andre gør det for os.

Hvis din hest er død, så stå af
Sådan lyder et indiansk ordsprog – hvis det du gør ikke virker, så gør noget andet.

Men det er ikke den eneste grund til, at en del af os skal tænke og arbejde anderledes, end vi plejer. Vi skal også gøre det, fordi jobbet dermed bliver sjovere og resultatet bliver tilsvarende morsomt for virksomheden.  

Torben Wiese giver følgende råd til dig, som ønsker at udvikle medarbejderne til at tænke og agere som ledere:

  • Kommunikér mål og midler klart og tydeligt
  • Vær et forbillede for dine medarbejdere i alt, hvad du gør
  • Lær betydningen af indre ro, at være til stede i nuét og om work/life balance
  • Inspirér dine medarbejdere til at få nye ideer.
  • Lad medarbejderne kende jeres mål – ikke kun økonomisk, men også mål og ønsker til vækst, image, service, samarbejde, kultur og vaner – og egen lykke og stress
  • Fortæl om ansvars- og arbejdsopgaver – og forskellen på disse to ting
  • Fortæl, hvad du forventer. Herunder at dine medarbejdere tænker som en leder, bruger tiden værdifuldt og er på udkig efter udviklingsområder
  • Hav indstillingen: "Jeg ønsker, at mine medarbejdere skal blive lige så gode som mig – og gerne bedre"
  • Brug tid på dine medarbejdere – ligesom du vil med dine børn, fordi du gerne vil udvikle dem
  • Pas på, at du ikke som leder blot bliver en svarmaskine. Bed altid medarbejderen selv komme med forslag, når de spørger dig om løsninger. Er du selv kollega, så kom altid selv med flere forslag
  • Fortæl, at du forventer, at medarbejdere, der tænker som ledere selv træffer en række beslutninger i stedet for at gå og vente på tilladelse fra dig
  • Vær rummelig som leder. Se det nye og gode i andres løsninger og acceptér, at der findes andre måder end din
  • Drop dit eget behov for at markere dig – og anerkend og fremhæv andres ideer – også selv om de ikke er dine
  • Fejr deres succeser
  • Vurdér løbende om noget kan gøres bedre

Vil du lære mere om hvordan du bryde vanens magt, så deltag på kurset Bryd vanen - og nå dine mål

Kilde: www.habitmanager.com og bogen: Bøj fisken mens den er frisk