Kurser

Kursusadministration

Brug for hjælp?

  • Gregersensvej 8
  • 2630 Taastrup
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Forskerparken Fyn, Forskerparken 10F
  • 5230 Odense M
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Teknologiparken Kongsvang Allé 29
  • 8000 Aarhus C
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • NordsøcentretPostboks 104
  • 9850Hirtshals
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Gammel Ålbovej 1
  • 6092Sønder Stenderup
Google MapsApple MapsRejseplanen
86149 - Contract Management

Contract Management

Få indblik i konceptet bag Contract Management og i håndgribelige værktøjer til styring af kontrakter. Kurset giver indsigt i økonomiske, styringsmæssige og udviklingsmæssige aspekter samt eksempler på Best Practice inden for Contract Management.

Evaluering

4stjerner

Alle arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed.

Evalueringen er baseret på: 12 besvarelser

Optimer håndteringen af kontrakter

Fokus på konstante forbedringer i økonomi og indtjening står øverst på mange chefer og mellemlederes dagorden i danske virksomheder i dag. Contract Management, som internationalt har været fremme i en del år, har vist sig som et effektivt koncept til at nå i mål med nogle af disse forbedringer.

Contract Management er et ledelsesværktøj til at overvåge, strukturere, udvikle og optimere kontrakter og forpligtelser gennem en entydig håndtering af data med sigte på at opnå en bedre indtjening og samtidig kortlægge risici, før de materialiserer sig.

Kurset giver indblik i dels konceptet bag Contract Management disciplinen og dels håndgribelige værktøjer til styring af den enkelte kontrakt gennem hele dens levetid (contract life cycle management), herunder adressering af såvel økonomiske, styringsmæssige og udviklingsmæssige aspekter.

Udbytte:

Efter kurset er du i stand til at:

  • Forstå terminologien og Best Practice inden for Contract Management
  • Fastlægge roller, ansvar og kompetencekrav til den udførende kraft
  • Implementere Contract Management i din virksomhed
  • Redegøre for besparelsespotentialet og definere KPI’er
  • Optimere leverandørstyringen og identificere risici i samarbejdet
  • Afklare om Contract Management skal håndteres som et projekt

Deltagerprofil

Chefer, mellemledere og specialister i private virksomheder med arbejdsfelt inden for økonomi, indkøb m.v., der ønsker at vide mere om Contract Management eller som skal påbegynde implementering af Contract Management.

Form

Kurset veksler mellem teoretiske indlæg, cases og praktiske eksempler. Deltagerne inddrages aktivt i de forskellige problemstillinger.

Undervisere

Kim Bruhn-Rasmussen har over 15 års teoretisk og partisk erfaring inden for vidensopsamling, vidensdeling samt Contract Management. Han var en af pionererne inden for disciplinen Contract Management i Danmark. Kim har i samarbejde med professor René Frans Henschel ved Aarhus Universitet og Viggo Spenner, udviklet nogle af de første koncepter inden for såvel IT understøttelse som undervisningsmateriale samt håndbog til indførelsen af Contract Management, både til den offentlige og privat sektor.

Viggo Spenner har en både teoretisk og praktisk baggrund indenfor virksomhedsøkonomi og jura. Han har mange års erfaring med topledelse, men optræder gerne i en mere operationel rolle. Viggo leverer, sammen med partnere, Contract Management til større organisationer, hvor de trækker på hans baggrund indenfor ledelse, jura og økonomi.

Indhold

Definition og rammer for Contract Management

  • Hvad er en Contract Manager – rolle, ansvar, kompetencer, profileksempler
  • Besparelsespotentialer, spændende fra 1,5 % - 15 % pro anno

Kontraktmuligheder

  • Hvorfor anvende Contract Management
  • Overvågning, strukturering, udvikling og optimering af kontrakter
  • Compliance og politikker

Implementering af Contract Management

  • Processerne og afklaring, herunder rammer, interessenter og forløb
  • Kommunikation og relationelle kompetencer
  • Præstationsmål og afklaring af, om der er behov for projektstyring

Leverandør styring og risici

  • Opdeling af leverandørportefølje – strategisk, taktisk og operationel
  • Uddybning af de strategiske styringsmuligheder
  • KPI’er – såvel på resultater som processer, herunder Early Warning aspekter

Risici

  • Identifikation, strategier, evalueringer og behandling
  • Planlægning af risikohåndtering såvel ud fra trusler, som fra muligheder
  • Udarbejdelse af en risikotolerance-tabel
Har du faglige spørgsmål så kontakt
Andre kurser