Efteruddannelse | Har du brug for nye redskaber i værktøjskassen?

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Efteruddannelse

Efteruddannelse | Har du brug for nye redskaber i værktøjskassen?

4 min.

Hvordan kan man holde sig i gang og forblive attraktiv på arbejdsmarkedet? 

Vi skal alle sammen holde længe på arbejdsmarkedet og vi kommer ikke uden om, at der stilles store krav til såvel ledere som medarbejdere i danske virksomheder og organisationer. På den ene side er det derfor nødvendigt, at hver enkelt udvikler de rette kompetencer – både de faglige, men i den grad også personlige. Det er afgørende, når man skal være langtidsholdbar i en hverdag, hvor der kontinuerligt er fokus på vækst, innovation, kvalitetsforbedringer og effektiviseringer. Og for virksomhederne, er det altafgørende i en globaliseret verden at råde over de rette kompetencer til hver en tid. Har de ikke det, kan det få katastrofale konsekvenser” - Line Ullmann.

Sådan lyder det fra rådgiver, underviser og specialist i effektive arbejdsvaner Line Ullmann. Line har mere en 12 års erfaring fra kursusbranchen, heraf mere end 5 år som leder. I dag er Line selvstændig konsulent, og hun leverer kurser til virksomheder og organisationer i hele landet.

Her har du Lines bud på, hvorfor efteruddannelse er vigtig for både dig og din arbejdsplads, og hvad du skal fokusere på, når du vælger uddannelse, og hvordan du får mest ud af uddannelsen.

grafik

Hvad skal man holde fokus på, når man skal vælge efteruddannelse?

Det er ikke nogen nem opgave at vælge efteruddannelse – om det drejer sig om et enkelt kursus eller en hel uddannelse. Udbuddet er stort, og der er utrolig mange tilbud, der virker både spændende og attraktive. Men som med alt andet er det nødvendigt at prioritere – og det skal være knivskarpt.

  • Start med at spørge hvad din virksomhed har brug for? Tag udgangspunkt i forretningsstrategien. Hvilke kompetencer har din arbejdsplads brug for, at du besidder for, at du fremadrettet i din rolle kan bidrage mest muligt til at målsætningerne indfris.
  • Spørg derefter dig selv, hvad du er god til, har lyst til og er motiveret for. Forhåbentlig er der et vist overlap, og det vil give dig et fingerpeg om hvad du skal vælge.
  • Sørg også for både at have et kortsigtet og et langsigtet perspektiv. Der kan være kompetencer som du er nødt til at tilegne dig her og nu, fordi det både er vigtigt og haster for, at du kan være med til at løse akutte opgaver. Det kan fx være at du her og nu har brug for en hurtig introduktion til projektledelse, fordi du allerede er blevet kastet ud i et mindre projekt. Her vil et kort intenst forløb sikre, at du kommer godt igennem processen. Det kan også være at virksomheden har taget en strategisk beslutning om at skabe en projektorganisering og i den forbindelse vil en egentlig projektledercertificering, der ofte tager længere tid og kræver mere, være relevant.


Hvordan får du mest ud af uddannelsen?

Kurser virker ikke alene – der skal mere til! Det er essentielt for din læring og videre kompetenceudvikling, at du er bevidst om, at kurser ikke virker alene, men at du skal gøre en indsats selv. Du skal selv sætte dig et mål for hvad du vil lære. Og så skal du øve dig – og øve dig. Ellers går det i glemmebogen igen. Du kan selv sikre at kompetenceudvikling gør en forskel ved at være bevidst om processen før og efter.

  • Før du skal på kursus skal du sætte dig et, to eller max tre læringsmål. Formuler knivskarpt hvad der skal være anderledes lige efter kurset, 3 måneder efter kurset og 6 måneder efter kurset.
  • Sæt nogle SMARTe mål (Specifikke, Målbare, Attraktive, Realistiske og Tidsbestemte). Beslut også hvordan du vil følge op.
  • Læg en plan for hvordan du vil arbejde med forankring efterfølgende. En af de mest effektive måder at lære på er ved at undervise andre. Aftal derfor med et par gode kolleger, eller måske hele din afdeling, at du vil formidle noget af det du har lært videre, enten som et oplæg på et møde eller på skrift. Sørg desuden for at du på forhånd har planlagt arbejdsopgaver, hvor det du skal lære indgår, og aftal med din chef hvilke konkrete opgaver du kan løse, hvor dine nye kompetencer kommer i spil.
  • Når du skal vælge uddannelsessted så sørg gerne for, at det er nogen, der har fokus på netop dette aspekt med før og efter. Det viser at de tager denne udfordring alvorligt. Bed evt. også om at se evalueringer og høre udtalelser. Mange gode kursusudbydere viser deres evalueringer på websitet – det giver dig et praj om kvaliteten.

Kilde: Line Ullmann, Teknologisk Institut​


Kontakt os i dag

Det kan være svært at overskue uddannelsesmulighederne, men vi har overblikket. Vi tager udgangspunkt i dine behov og hjælper med at finde den form for kompetenceudvikling, der passer til netop din situation. Kontakt os for en uforpligtende personlig samtale om dine fremtidige muligheder for efteruddannelse: