Få 5 tips til at håndtere konflikter!

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Billede af kolleger, der har en konflikt

Få 5 tips til at håndtere konflikter!

3 min.

Oplever du dårlig stemning mellem dig og en kollega? Føler du dig frustreret over en anden persons handlinger? Eller måske vil du bare gerne blive klogere på, hvordan du skal reagere, hvis du i fremtiden havner i en konflikt. Her er 5 tips, der gør dig bedre til at håndtere konflikter.

Konflikter! Nogle gør alt for at undgå dem, andre går hovedkulds ind i kampen. Men de fleste af os ønsker bare at bevare freden og komme godt ud af det med hinanden. Hvis du lærer at løse konflikter på fredelig vis, behøver konflikter ikke kun at være negative. De kan rent faktisk styrke dine relationer. Her er 5 gode tips til at håndtere konflikter – store som små:

1. Tal med personen

Henvend dig direkte til personen, som du har konflikten med, og undgå at diskutere konflikten med andre, da det bl.a. kan influere dine kollegers relation til den, som du har konflikten med. Hvilket i sidste ende kan gå ud over jeres generelle arbejdsmiljø.

Spørg i stedet om vedkommende er til rådighed for en samtale. Spørg, hvad der er den bedste måde at drøfte spørgsmålet på. Hvis personen foretrækker at tale personligt, så foreslå et tidspunkt og sted, der passer jer begge to. Hvis de foretrækker at tale i telefon, så aftal et tidspunkt for en samtale.

2. Fortæl, hvordan du har det

Fortæl hvordan du oplever situationen med ”jeg-sætninger”. Fx kan du sige: ”Når du siger X, oplever jeg det som en nedladende kommentar”. Undgå at sige "du får mig til at føle", da det kan lyde anklagende og antyde, at den anden person er ansvarlig for dine følelser. 

Vær specifik, når du fortæller, hvordan du har det og hvilke konsekvenser, det har for dit arbejde. For eksempel er det bedre at sige: ”Jeg føler mig frustreret, fordi jeg ikke kan få mit arbejde gjort, når telefonen ringer hele dagen” end at sige ”Du får mig til at føle mig frustreret, når du ringer hele dagen" 

På den måde tager du ansvar for dine følelser. Det gør det lettere for den anden person at arbejde sammen med dig og tale om en løsning.


3. Prøv at forstå den anden

Lyt til den anden person med et åbent sind. Spørg indtil, hvordan personen selv oplever situationen, og giv dig tid til at lytte. 

Hvis du ikke er enig, kan du stille spørgsmål for at afklare eller få flere oplysninger, men undgå at være direkte modsigende eller at afbryde, mens de taler.

Det kan hjælpe at isolere og fokusere udelukkende på deres synspunkt og tage al andet kendskab til personen ud af ligningen. Prøv også at undgå at projicere dine egne følelser ind i samtalen. Det kan være let at fejlvurdere, hvordan en anden person har det baseret på dine egne tidligere erfaringer med lignende situationer. 

Husk, at det er yderst sjældent, at den anden person bevidst prøver at være ondskabsfuld eller uretfærdighed, ofte bunder fjendtlige holdninger i følelsen af ikke at blive hørt og forstået.

4. Anerkend den anden person - og vær villig til at ændre mening

At anerkende den andens perspektiv kan være svært, men det er et vigtigt skridt i retning af at mindske spændingerne under en konflikt. Derudover skal du holde et åbent sind og være villig til at ændre mening. Hvis den anden person deler oplysninger, der ændrer din opfattelse af tingene, så vær villig til at overveje deres synspunkt.

Prøv ikke at blive defensiv eller diskutere med dem om det. Du kan fx være anerkendende og vise, at du har forstået personen ved at sige: ”Det jeg hører dig sige er...” eller ”Nu hvor jeg har fået dit perspektiv, kan jeg godt se, hvordan min kommentar kan misforstås”.

Faktisk kan mange konflikter løses i en enkelt samtale, hvis ingen af parterne forsøger at overbevise den anden, men i stedet er engageret i en gensidig udforskning af hinandens idéer og følelser. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort.

5. Vær ærlig, men opmærksom på dit sprog og din tone

Undgå, at konflikter går op i en spids ved hverken at være aggressiv eller underdanig. Vær i stedet assertiv ved at afmåle din reaktion, så den er passende.

Det kan være fristende at forsøge at udglatte konflikter ved at være høflig og diplomatisk, men det virker ikke altid. Tal ærligt og direkte, men vær forsigtig med dine ord. Dine ord kan være stærke, og det forkerte ord på det forkerte tidspunkt kan virkelig gøre ondt.  Gode intentioner betyder ikke meget, hvis dine ord er misvisende eller forvirrende. Vær ærlig om, hvad du ønsker eller har brug for fra den anden person, uanset om det er en undskyldning eller en ændring af adfærd. 

Hvis du føler dig vred eller ked af det, skal du prøve at huske, at disse følelser ikke hjælper dig med at løse dine problemer med den anden person. I stedet for at være defensiv eller anklagende skal du fokusere på at lytte og forstå, så I sammen kan finde en løsning på det, der er årsag til konflikten.


Bonustips: Undgå at følelserne overtager

I næsten alle tilfælde af konflikter er det værste, du kan gøre at lade følelserne tage styringen. Når folk er følelsesladede omkring det, de forsøger at få frem, kan det være svært ikke at tage tingene personligt. 

Kan du mærke, at det er svært at kontrollere dine følelser, så tag en dyb indånding og tæl til ti - bogstaveligt talt. Hvis du tager et par minutter til at træde et skridt tilbage, kan du samle dine tanker, og med lidt held vil din kollega gøre det samme. Det virker banalt, men en dyb indånding vil hjælpe dig med at centrere dig og berolige dig, så du kan tænke klarere over det, der er sket.

Når I begge er faldet til ro igen, kan I sætte jer ned og tale om tingene. Hvis den anden part stadig virker oprevet, skal du være parat til at lytte.

Du/I kan også prøve at gå en tur eller lave noget andet for at puste lidt damp af. Det kan virke fjollet i starten, men det virker virkelig! Og så kan du prøve at skrive dine følelser ned. For nogle kan det være nemmere end at sige det højt, og det kan være en god måde at se situationen i et andet og mere forsonende lys efterfølgende. 

Vil du vide mere?

Teknologisk Institut udbyder et bredt udvalg af spændende kurser inden for konflikthåndtering.