Få 5 tips til dine Excel regneark!

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Excel 2013

Få 5 tips til dine Excel regneark!

Microsoft Excel er formentlig det mest anvendte program til at analysere tal og statistikker og et af de mest anvendte Microsoft Office-programmer overhovedet. Kort fortalt findes der næsten ingen begrænsninger for de muligheder, du har i Microsoft Excel. Derfor findes der naturligvis også et hav af tips og tricks, som er nyttige for dig uanset, om du er ekspert eller nybegynder i programmet.

Vi har derfor valgt at give dig 5 tips og tricks, som forhåbentlig vil gøre dit arbejde med Microsoft Excel lidt lettere:

1. Sammenkæd data i en kolonne
Har du data fra flere kolonner, som du ønsker at sætte sammen i den samme kolonne, kan dette let gøres ved formlen ”=a2&b2&c2” osv. I nedenstående eksempel er "1. kvt. Omsætning - Produkt A" skrevet ved at bruge formlen "=b1&" "&a2", "2. kvt. Omsætning - Produkt A" skrevet ved at bruge formlen "=c1&" "&a2" osv.

Sammenkæd data i en kolonne NY

2. Genvej til ”Autosum”
Har du en kolonne med tal, så placér dig under den sidste celle i kolonnen. Tryk ”Alt” + ”Shift” + ”=” samtidigt for at summe hele kolonnen med tal i det felt, hvor du står.

Genvej til ”Autosum”

3. Konvertér en eller flere celler til formatet ”Tal”
Stil dig i en celle eller markér området af celler, hvor du har tastet et eller flere tal. (Eksempelvis tallet ”4” i en celle). Tryk på ”CTRL” + ”SHIFT” + ”1” samtidigt og formatet ændres til ”4,00”. (Bemærk at dette IKKE virker hvis du trykker på ”1” på det numeriske tastatur).

Konvertér en eller flere celler til formatet ”Tal”

4. Opret et diagram med dine tal
Har du brug for at sætte dine tal ind i et flot diagram? Markér de celler som skal illustreres, og tryk herefter på ”F11”. Du har nu hurtigt og nemt oprettet et diagram med dine tal. (Du bør undgå at inkludere de værdier, som er totalværdier, da disse sjældent skal indgå i et diagram og derfor forvirrer det totale billede).

Opret et diagram med dine tal

Opret et diagram med dine tal5. Øvrige tips og tricks
Har du brug for tips og tricks i Excel eller nogen af de øvrige programmer i MS Office-pakken? På kurset "Tips og tricks til Office 2013 - spar tid" får du en masse enkle tips og praktiske forslag til, hvordan du kan ændre dine arbejdsrutiner, og du lærer genveje, der vil spare tid og frustration for både dig og dine kolleger.

Læs mere om vores excelkurser