Få 8 tips til at kombinere effektivitet med trivsel i arbejdslivet

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Få 8 tips til at kombinere effektivitet med trivsel i arbejdslivet

Få 8 tips til at kombinere effektivitet med trivsel i arbejdslivet

5 min.

At blive mere effektiv og samtidig holde trivselsniveauet højst, er er noget, vi alle sammen stræber efter. Øget effektivitet gavner os både på arbejdspladsen og i privatlivet, og er vi ikke opmærksomme på at have effektive arbejdsvaner, risikerer vi at ryge ind i en ond spiral med manglende overskud og overblik.

Skær kloge genveje i en travl hverdag

Alle kan få en effektiv hverdag med de rigtige værktøjer. Effektive vaner bunder i 3 grundlæggende ting: motivation, prioritering og planlægning. Vi giver dig her 8 gode råd til at navigere klogt i en travl hverdag:

1. Hold motivationen oppe

For at kunne holde motivationen oppe, skal du kunne se meningen med dit job og vide hvad det konkret er, du bidrager med i helheden.

2. Forventningsafstem med din leder

For at kunne være effektiv, skal du vide, hvad der helt konkret forventes af dig. For eksempel hvornår og i hvilken kvalitet du skal levere dit arbejdet. Hvis der ikke er overensstemmelse med de krav din arbejdsplads har til dig og dine egne kompetencer, modvirker det din effektivitet. 

3. Sørg for effektiv vidensdeling

Teams, der er gode til vidensdeling, er mere effektive end dem, der ikke er dette. Tal om hvordan I bedst deler den nødvendige viden.

4. Hold flere små pauser

Vi har brug for flere små pauser i løbet af dagen til at genoplade, for at kunne være effektive. Det kan være et par minutters ro eller en kort kaffepause.


5. Lad arbejdet blive på arbejdspladsen

At gå glad hjem fra arbejde er et vigtigt element i at blive mere effektiv. Hvis du efterlader dit arbejde på arbejdet, har du langt bedre forudsætninger for lade op til næste dags arbejde. På den måde får du mere overskud i din fritid, samtidig med at du bliver mere effektiv på arbejdspladsen.

6. Fokuser på den virkelige opgave

Vi søger efter succesoplevelser og opgaver vi hurtigt kan klare, så vi kan krydse dem af på vores to do liste. Derfor vælger vi ofte de små og overskuelige opgaver fremfor de store og mere udfordrende opgaver. Det kan være fristende at fokusere på den e-mail, der netop er røget ind i indbakken, men i stedet bør vi fokusere på at få afsluttet den besværlige arbejdsopgave.

7. Undgå afbrydelser og distraktioner

Hvis du bliver afbrudt, mens du arbejder koncentreret, kan det tage op til 20 minutter at nå det samme koncentrationsniveau igen. Mails kan være meget forstyrrende, tjek derfor kun mails få gange om dagen og fastsæt tidstidsvinduer, hvor det er okay at blive forstyrret.

8. Planlæg dine dage realistisk og prioriter dine opgaver rigtigt

Planlæg kun ca. 60% af din dag og gem resten til uforudsete ting. Prioritere derudover dagens opgaver, så du løser de vigtigste og sværeste, mens du stadig er frisk i hovedet. Lær mere om planlægning og prioritering på kurset: Personlig Planlægning

WHO-5

Test dig selv: Trives du?


Vil du vide mere?

Skab en mere effektiv hverdag med de rigtige værktøjer. På kurset "Personlig effektivitet" lærer du at blive bedre til at styre din tid og prioritere dine arbejdsopgaver. Derudover får du inspiration og konkrete værktøjer til, hvordan du øger din effektivitet via motivation, prioritering og planlægning.