Få 8 tips til at kombinere effektivitet med trivsel i arbejdslivet

Signe Hyldgard Heskia

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203064

Få 8 tips til at kombinere effektivitet med trivsel i arbejdslivet

Få 8 tips til at kombinere effektivitet med trivsel i arbejdslivet

At blive mere effektiv og samtidig holde trivselsniveauet højst, er er noget, vi alle sammen stræber efter. Øget effektivitet gavner os både på arbejdspladsen og i privatlivet, og er vi ikke er opmærksomme på at have effektive arbejdsvaner, risikerer vi at ryge ind i en ond spiral med manglende overskud og overblik.

Skær kloge genveje i en travl hverdag
Alle kan få en effektiv hverdag med de rigtige værktøjer. Effektive vaner bunder i 3 grundlæggende ting: motivation, prioritering og planlægning. Vi giver dig her 8 gode råd til navigere klogt i en travl hverdag:

  • 1. Hold motivationen oppe

For at kunne holde motivationen oppe, skal du kunne se meningen med dit job og vide hvad det konkret er, du bidrager med i helheden.

  • 2. Forventningsafstem med din leder

For at kunne være effektiv, skal du vide, hvad der helt konkret forventes af dig. For eksempel hvornår og i hvilken kvalitet du skal levere dit arbejdet. Hvis der ikke er overensstemmelse med de krav din arbejdsplads har til dig og dine egne kompetencer, modvirker det din effektivitet. Få redskaber til at skabe et bedre match i din hverdag mellem dine ønsker og både kollegernes og virksomhedens krav til dig på kurset: Stressfri hverdag - sådan finder du balance i dit arbejdsliv.

  • 3. Sørg for effektiv vidensdeling

Teams, der er gode til vidensdeling er mere effektive end dem, der ikke er dette. Tal om hvordan I bedst deler den nødvendige viden. Lær mere om vidensdeling på kurset: Effektiv vidensdeling og læring på jobbet

  • 4. Hold flere små pauser

Vi har brug for flere små pauser i løbet af dagen til at genoplade, for at kunne være effektive. Det kan være et par minutters ro eller en kort kaffepause.

  • 5. Lad arbejdet blive på arbejdspladsen

At gå glad hjem fra arbejde er et vigtigt element i at blive mere effektiv. Hvis du efterlader dit arbejde på arbejdet, har du langt bedre forudsætninger for lade op til næste dags arbejde. På den måde får du mere overskud i din fritid, samtidig med at du bliver mere effektiv på arbejdspladsen.

  • 6. Fokuser på den virkelige opgave

Vi søger efter succesoplevelser og opgaver vi hurtigt kan klare, så vi kan krydse dem af på vores to do liste. Derfor vælger vi ofte de små og overskuelige opgaver fremfor de store og mere udfordrende opgaver. Det kan være fristende at fokusere på den e-mail, der netop er røget ind i indbakken men i stedet bør vi fokusere på at få afsluttet den besværlige arbejdsopgave.

  • 7. Undgå afbrydelser og distraktioner

Hvis du bliver afbrudt, mens du arbejder koncentreret, kan det tage op til 20 minutter at nå det samme koncentrationsniveau igen. Mails kan være meget forstyrrende, tjek derfor kun mails få gange om dagen og fastsæt tidstidsvinduer, hvor det er okay at blive forstyrret.

  • 8. Planlæg dine dage realistisk og prioriter dine opgaver rigtigt

Planlæg kun ca. 60% af din dag og gem resten til uforudsete ting. Prioritere derudover dagens opgaver, så du løser de vigtigste og sværeste mens du stadig er frisk i hovedet. Lær mere om planlægning og prioritering på kurset: Personlig Planlægning

Læs mere om, hvordan du kan få et mere effektivt arbejdsliv, på kurset: Personlig effektivitet