Kurser

Kursusadministration

Brug for hjælp?

  • Gregersensvej 8
  • 2630 Taastrup
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Forskerparken Fyn, Forskerparken 10F
  • 5230 Odense M
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Teknologiparken Kongsvang Allé 29
  • 8000 Aarhus C
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • NordsøcentretPostboks 104
  • 9850Hirtshals
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Gammel Ålbovej 1
  • 6092Sønder Stenderup
Google MapsApple MapsRejseplanen
88516 - IT-instruktøruddannelse og certificering i Herskin-metoden

IT-instruktøruddannelse og certificering i Herskin-metoden

Dette kursus er den eneste mulighed for på et åbent kursus at blive certificeret i Herskin-metoden med Mette Winther Herskin som kursusleder!Du lærer at undervise efter de it-pædagogiske principper, så deltagerne får skabt forståelse. Du lærer at undervise hold med meget forskellige deltagerforudsætninger, at takle modstand hos kursisterne og at udvikle kurser, der bygger på Herskins pædagogiske principper.Uddannelsen består af 3 dages introduktion, hjemmearbejde, 2 enkeltdages opfølgning og 1 certificeringsdag.Kurset dækker den pædagogiske del af Microsoft Instructor Uddannelsen. Hvis I som virksomhed står foran et større implementeringsprojekt, hvor der skal ske en stor udrulning af brugeruddannelse, kan en virksomhedsspecifik løsning tilbydes. Der kan sammensættes et instruktørforløb, hvor I via forløbet både får kompetenceudviklet deltagerne og får udviklet jeres brugerkursus.

Evaluering

4stjerner

Alle arrangementer på Teknologisk Institut bliver evalueret af deltagerne. Stjernerne angiver deltagernes gennemsnitlige tilfredshed.

Evalueringen er baseret på: 17 besvarelser

Forudsætninger

Da forløbet bl.a. indebærer, at du udvikler en række konkrete lektioner, er det en god idé at have et aktuelt brugerkursus, som kan bruges som "træningsbane".
Du skal endvidere have tid til forberedelse, idet der efter opstartskurset udvikles lektioner hjemme, som afprøves og justeres på opfølgningsdagene.

Deltagerprofil

Kurset er for både garvede og helt uerfarne undervisere og superbrugere, som skal udvikle og holde brugerkurser for kollegaer eller kunder.

Kurset henvender sig også til den, der skal være MCT for at kunne undervise på officielle Microsoft kurser.

Indhold

I instruktøruddannelsen er der fokus på:

  • Hvordan man opbygger et brugerkursus
  • Hvordan man udvikler og dokumenterer Hands-On lektioner
  • Hvordan man udarbejder forklaringer, som får brugerne til at forstå
  • Hvordan man udarbejder brugerdokumentation i form af navigationssedler
  • Hvordan man gebærder sig i selve undervisningssituationen

De fleste brugerkurser formidler viden om it-systemerne via en gennemgang af skærmbilleder med fokus på at få brugerne til at huske detaljerne og betjeningen. Efterfølgende skal brugerne så løse en opgave og situationen er ofte den, at brugerne får brug for hjælp, da de ikke kan huske det, som it-underviseren netop har gennemgået. Årsagen hertil er, at den menneskelige hjerne ikke er indrettet til at kunne huske en stor mængde detaljer ved "blot" at høre om dem, så det er en umulig opgave it-underviseren har stillet sig selv.

Konsekvensen af denne undervisningsform er ofte et uforholdsmæssigt stort ressourceforbrug:

  • Kurserne er nødt til at være ret lange, fordi effekten er så lav
  • Holdene ofte små, fordi brugerne har behov for intensiv assistance
  • Der er stort træk på support/superbrugere efter implementeringen
  • Der bruges ofte meget store ressourcer på dokumentation, men dokumentationen benyttes ikke af den typiske bruger.

Herskin-metoden indeholder en række konkrete værktøjer, som fjerner disse hukommelsesproblemer en gang for alle. Den it-pædagogiske metode bygger bl.a. på følgende principper:

  • Formidlingen på brugerkurserne renses for detaljer og huskestof, hvilket betyder at undervisningen ikke består af gennemgang af skærmbilleder
  • Kurserne skal først og fremmest producere overblik og forståelse
  • Formålet med brugeruddannelsen er at skabe selvhjulpne brugere
  • Brugerkurserne har ikke fokus på systemet men på, hvordan dagligdagen ser ud efter implementeringen og dermed de nye forretningsgange
  • Dokumentationen på og efter kurserne sker via de såkaldte navigationssedler, som er på 1A4-side pr. arbejdsopgave. Navigationssedlerne er så overskuelige, at brugerne rent faktisk benytter dem både under og ikke mindst efter kurset

Kernen i Herskin-metoden er at udvikle gode forklaringer, hvor alle brugere uanset niveau får en forståelse af systemernes virkemåde. For at lære deltagerne på instruktøruddannelsen at kunne skabe disse forklaringer af høj kvalitet, indeholder uddannelsen en del psykologisk teori, som giver et indblik i, hvordan hjernen tager imod og husker forskellige typer af forklaringer.

Det it-pædagogiske koncept er et komplet sæt af værktøjer, som dækker alle brugeruddannelsens aspekter:

  • Valg af uddannelsesstrategi
  • Logistikken omkring udvikling og afvikling af brugeruddannelse
  • Analyse af uddannelsesbehov hos de kommende brugere
  • Rekruttering og uddannelse af undervisere
  • Udvikling af brugerundervisningen
  • Dokumentation af brugeruddannelse
  • Brugerdokumentation
  • Udvikling af underviserne

Underviser

Cand.psych Mette Winther Herskin, har gennem de seneste 30 år arbejdet med brugeruddannelse som projektleder og konsulent i mange store implementeringsprojekter i danske og internationale virksomheder.

Mette har uddannet og certificeret mere end 1000 it-instruktører. Hun er ansvarlig for det åbne certificeringsforløb i Herskin-metoden, som Teknologisk Institut har udbudt de sidste 20 år i samarbejde med teach to teach.

Har du faglige spørgsmål så kontakt
Andre kurser