Kurser

Kursusadministration

Brug for hjælp?

  • Gregersensvej 8
  • 2630 Taastrup
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Forskerparken Fyn, Forskerparken 10F
  • 5230 Odense M
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Teknologiparken Kongsvang Allé 29
  • 8000 Aarhus C
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • NordsøcentretPostboks 104
  • 9850Hirtshals
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Gammel Ålbovej 1
  • 6092Sønder Stenderup
Google MapsApple MapsRejseplanen
87705

ITIL® Operational Support and Analysis Capability kursus. (OSA)

Dette ITIL® intermediate kursus fører kursisten ind i de praktiske aspekter af ITIL Service livscyklus og processer, som er knyttet til operationel support og analyse af Services.Dette kursus har hovedfokus på de operationelle procesaktiviteter og supportmetoder samt tilgangen til at eksekvere disse processer i et praktisk, gennemførligt læringsmiljø.Kurserne laves som et samarbejde mellem en række anerkendte danske ITIL® Kursusudbydere.

Forudsætninger

Kursusdeltageren skal:

  • Have erhvervet et ITIL Foundation certifikat (Kursusdeltagere, der har erhvervet et Foundation certifikat fra tidligere versioner af ITIL, f.eks. ITIL v2, skal bestå den nuværende version af ITIL Foundation eksamen, før deltagelse på dette kursus)
  • Der er ingen obligatoriske minimumskrav men 2 til 4 års professionel erfaring med at arbejde med IT Service vil være en fordel

Det anbefales ligeledes at kursisterne:

  • Har tilegnet sig viden og er fortrolig med IT terminologier og forstår indholdet af operationel support og analyse i egen organisation.
  • Har erhvervserfaring i at arbejde med Service Management i et leverancemiljø, hvor der er anvendt mindst en af følgende processer eller funktioner:
  • Event Management, Incident Management, Request Fulfillment, Problem Management, Access Management, Service Desk, Technical Management, IT Operations Management og Application Management.

Det anbefales, at kursisten afsætter tid til et forstudie inden kursusstart til review af kursuspensum beskrivelsen og tilhørende områder af ITIL Service Management praktiske vejledning, specielt den tilhørende ITIL livscyklus publikation Service Operation. Bogen kan købes her.

Deltagerprofil

Dette ITIL® Operational Support and Analysis kursus er målrettet til:

  • Individuelle som har deres ITIL Foundation certifikat og ønsker at udvide deres viden til et ITIL avanceret niveau.
  • Individuelle og/eller operationelle medarbejdere, som behøver en sammenhængende, praktisk forståelse af operationel support og analyseprocesser i forhold til at anvende og forbedre kvaliteten af IT Service Support i deres organisation. F.eks. operationelle medarbejdere involveret i Event Management, Incident Management, Request Fulfillment, Problem Management, Access Management, Service Desk, Technical Management, IT Operations Management og Application Management.
  • IT konsulenter involveret i IT Service Management implementeringer og forbedringsprogrammer.
  • Typiske roller som (men ikke begrænset til) IT konsulenter, IT/forretningsledere, IT/forretnings- procesejere og IT specialister.

Dette kursus kan tages som et selvstændigt kursus, men udbydes som led i en række ITIL Intermediate Capability kurser med mulighed for at blive tildelt ITIL® Expert.

Point: 4 point i forhold til ITIL® Certificeringsprogram. Kurset er et optimalt miks af læringsmetoder, som giver kursisterne den mest effektive tilgang til at udvide deres ITIL viden inden for Service tilbud og aftaler samt at kunne anvende denne viden realistisk og i praksis.

Læringspunkter

Ved afslutningen af dette kursus har kursisterne opnået kompetencer i:

  • Forståelse for Service Management i praksis indeholdende principper, formål og mål med Service Operation.
  • Kendskab til de vigtigste roller i Operationel Support og Analyse i forhold til at levere Services samt forståelse for, hvordan processer der er omfattet interagerer med andre Service livscyklus processer.
  • Kan identificere sammenhænge mellem aktiviteter, metoder og funktioner, som anvendes i hver enkelt af Service Operation og Analyse processerne.
  • Kendskab til anvendelsen af Operationel Support og Analyse processer, aktiviteter og funktioner i forhold til at opnå det bedste operationelle niveau.
  • At kunne måle resultaterne af Operationel Support og Analyse performance.
  • Forståelse for vigtigheden af IT sikkerhed og hvordan dette støtter Operationel Support og Analyse.
  • Forståelse for teknologi og implementeringskrav i forhold til at støtte Operationel Support og Analyse.
  • Kan se sammenhængen mellem udfordringer, kritiske succesfaktorer og risici relateret til Operationel Support og Analyse.

Kursusmateriale

Kursisten vil modtage en kursusbog indeholdende præsentationsmateriale samt tilhørende referencemateriale, praktiske eksamensopgaver, hjemmearbejde og opgaver.

Eksamen

Certifikatbevis for bestået ITIL Foundation er obligatorisk for at deltage i eksamen.

  • Eksamen er uden hjælpemidler, med otte (8) multiple-choice spørgsmål, som er scenariebaseret og hvor scoring er gradueret i forhold til svarmuligheder.
  • Eksamenstiden er maksimum 90 minutter for alle kursister i deres respektive sprog (kursister, der deltager i en eksamen, hvor eksamen er forskellig fra kursistens modersmål, har tilladelse til at anvende maksimum 120 minutter og må anvende en ordbog).
  • Hvert spørgsmål har 4 mulige svarmuligheder med forskellig pointgivning.

For at bestå eksamen skal optjenes mindst 28 ud af 40 mulige point svarende til 70% korrekt besvarelse.

Certificeringen koster kr. 2.000 ekskl. moms og er ikke indeholdt i kursusprisen.Eksamen foregår på kursets sidste dag fra kl. 14.

Kurset er lavet som et samarbejde mellem ITpreneurs Nordic, KMD, Tech College Aalborg, Teknologisk Institut og ØBERG Partners.

The ITIL® Accredited Training Organization logo is a trade mark of AXELOS Limited

Downloads
Har du faglige spørgsmål så kontakt
Andre kurser