Quick guide til forandringsledelse

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Forandringsledelse

Quick guide til forandringsledelse

Af Paul Evans, prof. INSEAD (oversat og redigeret af Teknologisk Institut)

Forandring og forandringsledelse er besværligt. Især i et land som Danmark, hvor progressivitet ofte sættes lig med Janteloven. Forandring er dog en forudsætning for at organisationer og afdelinger kan bevare kvalitet og udvikle sig.

For at imødekomme en god forandringsproces har vi samlet en quick guide til at effektivisere forandringsledelse.

1. Sælg problemet
Det er vigtigt at forstå, at folk som udgangspunkt ikke er modstander af forandring, de er modstander af at blive forandret. Derfor er det essentielt, at forklare, og klart kommunikere, bevæggrunden for forandringen!

2. Tydeliggør målet
Sørg altid for at tydeliggør målet så tidligt i forandringsprocessen som muligt. Alt for ofte kommunikerer ledere en detaljeret forandringsplan eller forandringsløsning, men visionen eller målet fremstår alt for uklart for dem – og ikke mindst for medarbejderne. Hvis målet kommunikeres tidligt i processen, kan medarbejderne involveres og komme med løsninger til processen. Og som oftest er folk mere engageret i ideer, som de selv har biddraget til.

3. Lyt til medarbejderne
Nogle gange så oplever du som leder at blive konfronteret med forandringsudfordringer, hvor du ved, at der er et reelt problem, men hvor du er usikker på, hvad den rette løsning er. Mange ledere fristes til, at undgå at svare eller svare modværgende med, at det “ikke er noget problem”. Frem for det, så står du langt stærkere som leder, hvis du lytter til medarbejderne, og åbent fortæller, at du hører deres bekymring, og selvom du ikke har en løsning ved hånden, så vil du arbejde på en løsning, der tilgodeser deres bekymring. Din rolle som leder handler ikke om at fjerne medarbejdernes bekymring. Den handler om at gøre, at bekymringen ikke fylder hos medarbejderne. Dette gøres ved at lytte!

4. Kommuniker, kommuniker og kommuniker
At kommunikerer forandring bør ske eksponentielt; først med lidt information og så gradvist med mere og mere information. Hvis der først kommunikeres en masse information, så risikeres det, at medarbejderne dels bliver overvældet af information, og ikke forstår den, eller dels ikke forholder sig til informationen.

5. Hold momentum i forandringen
Modstand mod forandring er uundgåeligt, og det betyder, at du er nødt til at holde forandringens momentum over en lang periode. Forandring bliver tit misforstået som værende processen, hvor roller og ansvar restruktureres – men dette er kun begyndelsen. Den største udfordring ved forandring er, at det kræver kontinuitet. Som leder er det derfor vigtigt, at du holder ved – også selvom der er en masse andre opgaver, der kræver din opmærksomhed.

6. Søg forandringerne
Succesfulde ledere kigger ofte tilbage på deres erfaringer med forandringsledelse som deres mest lærerige erfaringer, de har haft som ledere. Så søg forandringerne til trods for de naturlige forbehold, du vil have. Husk på at nye udfordringer altid vil give noget nevøsitet og et ønske om at bibeholde status quo – men det er forandringerne og den gode håndtering heraf, der er med til at skabe gode ledere og udvikling for organisationer.

Guiden er udtaget og oversat fra Paul Evans tidligere artikel ”Evans om Forandringsledelse” til Teknologisk Instituts nyhedsbrev Lederupdate.