Sådan kommunikerer du bedst, effektivt og troværdigt - hver gang!

Signe Hyldgard Heskia

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203064

Sådan kommunikerer du bedst, effektivt og troværdigt - hver gang!

Af Anne Katrine Lund, ph.d. i retorik og strategisk kommunikationsrådgiver

Mere, mere, mere. Ledere er ikke i tvivl om medarbejdernes glubende appetit på kommunikation, men hvordan kommunikerer du bedst, effektivt og troværdigt hver gang? Svaret er enkelt: ved at bruge din retoriske kompetence til at opfange og reagere klogt på situationens krav. Retorik er en moderne videnskab med klassiske rødder, og her er megen inspiration at hente.

Strategisk retorik
Næsten hver gang vi åbner munder eller tryller med tasterne, har vi et formål. Og det er netop dette formål, det at bruge ordene som redskab og at handle via sproget og sin personlige kommunikation, der er retorikkens kerne. Retorik er ikke en samling huskeregler om indpakning af et budskab eller sproglig sminkning af ethvert tænkeligt budskab, men en på gang en klassisk og moderne videnskab, der undersøger, hvordan man overbeviser.

Det er en strategisk disciplin, hvor psykologisk tæft, situationsfornemmelse og gennemslagskraft skal forenes. Og lige præcis den kombination er afgørende for som leder at skabe motivation og resultater.

Ledere skal give mening
Kun 17% af medarbejderne er enige i den betragtning, at deres chefer er gode til at kommunikere - men 86% vurderer, at deres chef selv tror, at de er gode til at kommunikere.Men desværre er det sjældent med troværdigheden i centrum, at ledere trænes i kontakt. Ofte herses ledere udelukkende igennem hårde mediekurser, så de kan klare potentielle kriseminutter i en mulig fremtidig tv-avis, men får ingen synderlig hjælp til hverdagens organisatoriske hvirvelstorme. Og det er her, at troværdigheden og gennemslagskraften hele tiden står sin prøve. Kommunikationen har afgørende betydning for medarbejdernes motivation, effektivitet og trivsel.

Men går det ikke meget godt? Tjaaa, det er nok ikke så klogt at stole på sin egen fornemmelse som leder, i hvert fald ikke hvis man kan regne med den amerikanske undersøgelse, Clarke gennemførte. Han spurgte 1.104 medarbejdere, og her mente 86%, at deres chefer selv troede, at de var gode til at kommunikere – men det var kun 17% af medarbejderne enige med dem i.

Troværdigheden er fundamentet
Aristoteles har ikke skrevet meget om Corporate Social Responsibility, han var næppe heller en del af diskussionerne i Nørby-udvalget og er sjældent en del af marketingsstrategierne i danske virksomheder. Og alligevel – for hans pointer om troværdigheden som fundamentet for al kontakt kan uddybe udfordringerne, hvad enten det handler om ansvarlighed over for omverden, aktionærer, medarbejdere eller potentielle kunder. Han understreger nemlig betydningen af den personlige troværdighed, der skal drive enhver relation og understreger, at der er tre afgørende parametre, mennesket vurderer, nemlig kompetence, karakter og tilstedevær.

Det stiller store krav ikke kun til din måde at stå frem på rent præsentationsteknisk, men til dig som person og din individuelle retoriske kompetence. Indhold, formidling og person kan ikke skilles ad, og vil du ”retorikke” overbevisende skal du arbejde strategisk med alt fra analyse af situationens krav og muligheder, til psykologisk klog disponering, bevidst ordvalg og fremførelse med gennemslagskraft.

Ordets magt er enorm, og afmagten snublende nær, hvis ikke du handler retorisk klogt.