Kurser

Kursusadministration

Brug for hjælp?

  • Gregersensvej 8
  • 2630 Taastrup
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Forskerparken Fyn, Forskerparken 10F
  • 5230 Odense M
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Teknologiparken Kongsvang Allé 29
  • 8000 Aarhus C
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • NordsøcentretPostboks 104
  • 9850Hirtshals
Google MapsApple MapsRejseplanen
  • Gammel Ålbovej 1
  • 6092Sønder Stenderup
Google MapsApple MapsRejseplanen
86263 - Storytelling – find og fortæl den gode historie

Storytelling – find og fortæl den gode historie

På dette kursus får du redskaber til at udvikle og vinkle journalistiske historier og inspiration til at formidle dem på tværs af platforme, herunder via videooptagelser.

Ram plet med storytelling

I hverdagens informationsmylder er det et fåtal af budskaber, man lægger mærke til, og som man rent faktisk husker. De budskaber, der gør indtryk, er typisk dem, der fortælles gennem en historie, og som formidles på de platforme, modtageren bruger i sin hverdag, fx videoer på sociale medier. Evnen til at identificere, formulere og formidle den gode historie er derfor af stor betydning, når en organisation eller virksomhed skal kommunikere til sine målgrupper. Heldigvis gemmer alle organisationer på gode historier – og alle kan lære at spotte dem.

Deltagerprofil

Kurset henvender sig til kommunikations- og pressemedarbejdere og andre, der arbejder med tekstproduktion og formidling.

Udbytte

  • Indsigt i den værdi det skaber for organisationen at identificere og formidle den gode historie
  • Viden om, hvordan du identificerer, formulerer og formidler den gode historie
  • Viden om, hvordan du skaber engagement med dit sprog
  • Bevidsthed om betydningen af at kende sin målgruppe
  • Viden om optimal udnyttelse af kanaler som hjemmeside, intranet, sociale medier mv.
  • Træning i, hvordan du vinkler og versionerer den historie, du vil fortælle til den rette målgruppe
  • Feedback på konkrete eksempler fra hverdagen.

Indhold

På dette kursus lærer du, hvorfor den gode historie skaber troværdighed og opmærksomhed, hvordan du sorterer skidt fra kanel, og hvordan du kan tænke i opbygningen af historien og en kreativ formidling for at ramme din målgruppe.

Der vil blive lagt særlig vægt på:

  • identifikationen af den gode historie
  • opbygning og flow
  • anslaget
  • formidlingen
  • sprogbrug
  • brugen af videooptagelser
  • målgruppe
  • cases / eksempler
  • troværdighed
  • gennemslagskraft.

Fokus er på det kommunikative-journalistiske og ikke på det det tekniske aspekt i formidlingen af den gode historie.

Form

Kurset blander teori, øvelser og eksempler fra hverdagen. Du får inspiration og gode råd til at arbejde med storytelling i praksis, og du får lov at arbejde med konkrete eksempler.

Undervisere

Kurset gennemføres af en eller flere erfarne rådgivere, afhængig af dato og deltagerantal:
Sara Stendevad er uddannet analytisk journalist, lingvist og retoriker og arbejder som rådgiver.
Lars Jørgensen er seniorrådgiver, partner og adm. direktør og er uddannet journalist, hvor han bl.a. har arbejdet på Fyens Amts Avis og Dagbladet BT. Lars er desuden tidligere kommunikationsdirektør i eBay og kommunikationschef i StarTour.

Har du faglige spørgsmål så kontakt
Andre kurser