Gode råd til konflikthåndtering | Konflikters udvikling

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

37624

Gode råd til konflikthåndtering | Konflikters udvikling

5 min.

’Gode råd til konflikthåndtering’ er en artikelserie for dig, der oplever konflikter og ikke ved, hvordan du skal håndtere dem. I denne artikel bliver du introduceret til ’konflikttrappen’, som er et redskab, du kan bruge til at transformere dine negative konflikter til positive konflikter.

Alle står fra tid til anden i midten af en konflikt, der ikke ser ud til at kunne løses – både i privat- og arbejdslivet.

En konflikt er kort forklaret en uoverensstemmelse mellem mennesker, der er uenige eller har forskellige holdninger om en sag. Hvis konflikterne ignoreres, risikerer du, at de ikke kan løses, og det kan have store konsekvenser. Men konflikter kan også rumme nye muligheder.

Vi lærer nemlig gennem konflikter, og konflikter kan derfor være en kilde til udvikling for både dig selv, dine kollegaer og din arbejdsplads (hvis du altså husker at tage hånd om dem på en konstruktiv måde). 


Konflikttrappen – de 7 niveauer

Med indsigt i konflikttrappen, har du - når du oplever konflikter – et godt og simpelt redskab til at forstå, hvordan konflikter udvikler sig, både ved op- og nedtrapning. Selvom ingen konflikter er ens, får du med konflikttrappen et indblik i nogle af de fællestræk, du kan støde på i dine konflikter. 

1. Når der opstår overensstemmelser

På dette trin vil parterne ikke det samme og er uenige i, hvorledes udfaldet skal være. Her kan problemet diskuteres, og når parterne opnår enighed, er konflikten løst. Indtil videre er det forholdsvis lige til, men mange kender også, hvordan kommunikationen i nogle tilfælde går skævt, og konflikten trappes op til næste trin.

2. Fra professionel til personlig konflikt

På dette stadie bliver konflikten sværere at løse og problemets fokus bliver mere diffust. I takt med, at frustrationen stiger hos parterne, kan konflikten gå hen at blive mere personlig. Dette foregår typisk, når parterne begynder at bebrejde og modsige hinanden.

Her kan du med fordel reflektere og overveje, hvorvidt du kan være med til at finde en løsning. Når følelser som irritation begynder at påvirke situationen, brydes tilliden til at finde en fælles løsning, der tilgodeser alle parter.

3. Problemet vokser

Har du prøvet, at stemningen blev kølig, og fejl og mangler, der lå uden for selve problemet, blev trukket ind i konflikten? Mange kender også til, at eventuelle ældre konflikter blusser op igen og gøres til en del af det nuværende problem. Her kan det være nødvendigt at træde et skridt tilbage for at genvinde overblikket over situationen.

Hvis du bliver klar over det uhensigtsmæssige konfliktmønster, kan det medføre, at alle forsøger at finde en løsning igen. Det vigtigste er, at du bliver ved med at forsøge at opretholde kommunikationen for kun da, er der mulighed for, at I når til enighed.

4. Svækket kommunikation – Færre samtaler

Når samtalen bliver ubehagelig, er det normalt, at man begynder at opgive. Begge parter kan føle sig misforstået, og vejen til en løsning kan synes lang. Det, der typisk sker her er, at parterne helt stopper med at tale sammen og undgår al kontakt. 

Det kan være en fordel at inddrage andre i konflikten for at få et nyt blik på det hele, men det kan desværre også ende ud i, at parterne blot bagtaler hinanden uden at komme videre. Så sørg for, at du er opmærksom på, at dit mål er at løse konflikten.

5. Negativ kommunikation tager over

På dette stadie er konflikten røget ud af proportioner, og der er ingen forståelse mellem parterne længere. Der er ingen positiv kommunikation, og det handler for begge parter kun om at få gennemtvunget sine egne mål. Det er nu ved at være for sent at indgå aftaler eller finde kompromiser.

Men selv her kan du gøre en forskel ved eventuelt at finde elementer af konflikten, der måske kan findes enighed om? Derefter kan man altid fortsætte med at løse flere problemer.

6. Åben fjendtlighed

Dette trin indleder til, at partnerne anerkender, at der ikke kan findes en løsning. Konflikten er nu nået et punkt, hvor den er blevet destruktiv og anklagende, og had kan opstå mellem parterne. 

Det kan være en idé, at du tager lidt afstand fra konflikten og måske udskyder den til et tidspunkt, hvor du har mere mod på at genoptage kommunikationen. På trods af, at der måske er klarhed over, at konflikten ikke kan løses, kan der stadig skabes nogle rammer, der gør problemet lettere at håndtere.

7. Polarisering mellem konfliktens parter

Alle forsøg på at opretholde kommunikation er opgivet, og dette kan f.eks. lede hen mod en fyring eller opsigelse. Konflikten kan ikke løses længere, og det er bedst, hvis parterne bliver adskilt. Det er vigtigt at huske på, at der er mange trin før dette, og der derfor har været mange situationer, hvor du kunne have løst problemet. 

37624 - GIF
Kom i gang med at bruge konflikttrappen

Når du kender de typiske træk i konflikters optrapning, vil du kunne bruge det som redskab til i hjælpe dig med at afværge optrapningen af dine fremtidige konflikter. 

I praksis betyder det, at du ved en konflikt starter med at undersøge, hvilket stadie på konflikttrappen, du befinder dig på. Når du har gjort det, kan du nemlig identificere, hvor og hvordan du skal sætte ind i arbejdet med konflikthåndteringen, så du håndterer konflikten på bedst mulig vis. 

På Trin 1 gælder det om at fokusere på forebyggelse, så konflikten ikke eskalerer. Er du på trin 2 og 3 er konflikten etableret, og den skal nu håndteres bedst muligt. Ved trin 4 og op er konflikten vokset, og det kan oftest være en god idé at få hjælp udefra.

Bliv klogere på, hvordan du løser konflikterne med andre artikler i serien: 

Vil du vide mere?

Hvis du finder emnet, teorierne og metoderne interessante og vil lære endnu mere om konflikthåndtering, så tilbyder vi på Teknologisk Institut en bred vifte af kurser inden for emnet. God fornøjelse!