Trap konflikterne ned med "Konflikttrappen"

Kursusadministration

Kontakt os

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 30 00.

Konflikttrappen

Trap konflikterne ned med "Konflikttrappen"

Alle står fra tid til anden i midten af en konflikt, der ikke ser ud til kunne løses. Mange konflikter starter blot som en mindre uoverensstemmelse, og hvad der kan synes som øjeblikket efter, er problemet vokset. Simple redskaber kan dog gøre en stor forskel i konflikthåndteringen, og hjælpe med at du konstruktivt kan komme videre med problemerne. Konflikttrappen er her et af de mest brugte redskaber indenfor konflikthåndtering og viser hvordan konflikter typisk udvikler sig.

Ingen konflikter er ens, men med konflikttrappen får du et indblik i nogle af de fællestræk mange oplever i konflikter. Modellen sætter fokus på graden af konflikten og illustrerer med sine forskellige niveauer, hvor svær konflikten er.
 
Konflikttrappens 7 niveauer:

Konflikttrappen

1. Uoverensstemmelse

På dette trin vil parterne ikke det samme og er uenige i, hvorledes udfaldet skal være. Her kan problemet diskuteres, og når parterne opnår enighed, er konflikten løst. Indtil videre er det forholdsvis lige til, men mange kender også, hvordan kommunikationen i nogle tilfælde går skævt, og konflikten trappes op til næste trin.

2. Personificering

På dette stadie bliver konflikten sværere at løse, og i takt med at frustrationen stiger hos parterne, kan konflikten gå hen at blive mere personlig. Dette foregår typisk, når parterne begynder at bebrejde og modsige hinanden. Her kan du med fordel reflektere og overveje, hvorvidt du kan være med til at finde en løsning. Hvis konflikten personificeres gøres den nemlig vanskeligere at løse, og problemets fokus kan blive mere diffust. Når følelser som irritation begynder at påvirke situationen, brydes tilliden til at finde en fælles løsning, der tilgodeser alle.
 
3. Problemet vokser

Har du prøvet, at stemningen blev kølig, og fejl og mangler, der lå uden for selve problemet, blev trukket ind i konflikten? Mange kender også til, at eventuelle ældre konflikter blusser op igen og gøres til en del af det nuværende problem. Her kan det være nødvendigt at træde et skridt tilbage for at genvinde overblikket over situationen. Hvis du bliver klar over det uhensigtsmæssige konfliktmønster, kan dette medføre, at alle forsøger at finde en løsning igen. Det vigtigste er, at du bliver ved med at forsøge at opretholde kommunikationen for kun da, er der mulighed for enighed.
 
4. Samtale reduceres

Det er normalt, at når samtalen bliver ubehagelig, kan man begynde at opgive. Begge parter kan føle sig misforstået, og vejen til en løsning kan synes lang. Det der typisk sker her er, at parterne helt stopper med at tale sammen og undgår al kontakt. For at føle sig forstået, vælger parterne ofte at tale med andre om konflikten. Det kan være en fordel at inddrage andre i konflikten for at få et nyt blik på det hele, men det kan desværre også ende ud i at parterne blot bagtaler hinanden uden at komme videre. Så sørg for, at du er opmærksom på, at dit mål er at løse konflikten.
 
5. Fjendebilleder

På dette stadie er konflikten røget ud af proportioner, og der er ingen forståelse mellem parterne længere. Der er ingen positiv kommunikation, og det handler for begge parter kun om at få gennemtvunget deres mål. Det er nu ved at være for sent at indgå aftaler eller finde kompromiser. Men selv her kan du gøre en forskel ved eventuelt at finde elementer af konflikten, der måske kan findes enighed om? Derefter kan man altid fortsætte med at løse flere problemer.
 
6. Åben fjendtlighed

Dette trin indleder til, at partnerne anerkender, at der ikke kan findes en løsning. Konflikten er nu nået et punkt, hvor den er blevet destruktiv og anklagende, og had kan opstå mellem parterne. Her kan konflikten begynde at fylde rigtig meget, og du kender måske, hvor drænende det kan være. For at spare på kræfterne kan det være en ide at lægge lidt afstand til konflikten og måske udskyde den til et tidspunkt, hvor du har mere mod på at genoptage kommunikationen. På trods af, at der måske er klarhed over, at konflikten ikke kan løses, kan der stadig skabes nogle rammer, der gør problemet lettere at håndtere.
 
7. Polarisering

Alle forsøg på at opretholde kommunikation er opgivet, og dette kan lede hen mod eksempelvis fyring og opsigelse. Konflikten kan ikke løses, og det er bedst, hvis parterne kan blive adskilt. Der er mange trin før dette og derfor mange situationer for at redde og løse problemet. Med øget fokus på selve udviklingen af en konflikt, kan du gøre en stor forskel og være med til at finde en løsning.

Der er mange måder at redde konflikthåndteringen på gennem de 7 niveauer, og der kan arbejdes individuelt eller samarbejdes. Mange kan genkende nogle af disse trin fra konflikter på arbejdspladsen eller i hverdagen og vejen til at håndtere svære problemer behøver ikke at være lang.

Få kendskab og inspiration til konkrete værktøjer for at løse komplicerede situationer med følgende kurser: