Mindset og muligheder i den fjerde industrielle revolution

Knud Erik Hilding-Hamann

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201421

Mindset

Mindset og muligheder i den fjerde industrielle revolution

Verden forandrer sig lige nu med en hast, som de færreste af os kan begribe. Den industrielle revolution er på alles læber, og fremskridt inden for kunstig intelligens, big data, syntesebiologi, nanoteknologi og 3D-print er nogle af de ingredienser, som gør denne forandring meget aktuel og imaginær – på samme tid. Alverdens analysebureauer forsøger i disse dage at sætte tal på konsekvenserne af denne nye, industrielle revolution. Men den eksponentielle udvikling gør det bestemt ikke lettere at forudsige fremtiden.

Hvem kan se i spåkuglen?
Meget tyder på, at de virksomheder, som vi kender i dag, ikke vil være de virksomheder, der sætter dagsordenen i morgen. Allerede på få år er nye virksomheder som Uber, AirBnB og Tesla dukket op og blevet meget store på kort tid med udgangspunkt i nye teknologiske muligheder og innovative forretningsmodeller.

Fra min udkigspost er det tydeligt, at en ny tilgang til læring og innovation er nødvendig, hvis man som virksomhed drømmer om at sætte bare en eller anden form for dagsorden i morgen. En tilgang, hvor planlægning og etablerede styrkepositioner erstattes af eksperimenter og afsøgning af nye muligheder.

Det kreative mindset
At opsøge radikal innovation og ikke kun tænke lineært, men også vertikalt, kræver et helt særligt ”kreativt mindset” i organisationen, hvor det at eksperimentere og begå fejl accepteres. Og hvor man aktivt fremelsker anderledes tænkning, afprøvning og læring af fejlene. Personer, der arbejder i dette mindset, er optimistiske, nysgerrige og inddrager ideer, kompetencer og mennesker fra mange forskellige områder.

Den gode nyhed er, at det kreative mindset ikke er noget, man enten har eller ikke har. Det kreative mindset er tilstede i alle organisationer og mennesker - men det kan være mere eller mindre vakt til live. Og nu til den rigtig gode nyhed: det kreative mindset kan trænes og vækkes til live. Men det kommer ikke af selv. Det kræver ledelsesmæssig fokus og ansvar.

Mening skaber mening
På arbejdspladser, hvor organisationens mening er tydelig, og hvor denne mening i høj grad stemmer overens med medarbejdernes personlige værdier, oplever vi, at kimen i den grad er lagt til at få skabt et kreativt, eksperimenterende og fejlelskende mindset. Jo tydeligere en medarbejder kan forstå meningen med sit arbejde og sin egen betydning i resultatskabelsen, desto større energi, passion og engagement lægger hun i sine opgaver.

Hos os arbejder vi til dagligt ud fra en stærk mening og et ditto overlap mellem organisationens mening og vores medarbejderes værdigrundlag: Vi hjælper mennesker og organisationer med at skabe ideer, som gør verden til et bedre sted. Og med den mission som fastlagt kurs arbejder vi med at udvikle kreative mindsets hos vores kunder, i projekter, i organisationer, kommuner mm. Hvad enten vi hjælper handicappede til at udvikle og samskabe en bedre hverdag for dem selv, eller løfter danske ideer som kan forhindre vandskader fra skybrud, så er tilgangen, mindsettet, alfa og omega.

Byg det, test det, bryd det ned og byg det igen
Vi skal lære at turde mere, at eksperimentere mere. Afprøve ideer hurtigt, involvere kunder, teste, nedbryde, opbygge og teste igen. På den måde kan organisationer sætte udviklingshastigheden i vejret – få afprøvet langt flere muligheder i den tidlige fase på en meget omkostningseffektiv måde i stedet for at hælde ressourcer i udviklingsaktiviteter, der bare får lov at køre alt for langt uden eksperimenter, afprøvning og validering.

Vi tror på, at flere danske virksomheder kan have gavn af at forny og forandre deres tilgange og mindset for at være i stand til at skabe, udvikle og kommercialisere fremtidens teknologier, produkter og services.

”Mindset” udgør én af i alt seks værdier og grundforudsætninger, som vi har defineret som væsentlige for vores arbejde i Teknologisk Instituts innovationscenter. Læs også indlæggene om "Innovationsdræbere", "Relationer" samt ”Virkelighed” og ”Praksis” , og følg med på vores Linkedin-gruppe for flere indlæg i samme dur.