24 timer – et svar på globaliseringens udfordringer

Andras  Splidt

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 20 06.

24 timer – et svar på globaliseringens udfordringer

Aktivitetsplan nr. B3 - Resultatkontrakt 2007-2009 

Aktivitetsplanen ‘24 timer’ tager udgangspunkt i, at virksomheder i en globaliseret verden vil opleve, at der er aktiviteter i markedet 24 timer i døgnet. Det går hurtigt, det sker hele tiden og samarbejdspartnere er globale. Derfor vil en kort reaktionstid, både i forhold til innovation og produktion, være afgørende for virksomhedernes succes. Referencerammen ændres: FRA ARBEJDSDAGE TIL KLOKTIMER – deraf navnet ’24 timer’.

Danske virksomheders udvikling bliver i stigende grad påvirket af globale produktions- og markedsbetingelser. Det har hidtil primært vist sig på forsyningskædeniveau, hvor pris har været central i outsourcingdebatten. De nye nøgleord bliver: Tid – Innovation – Relation. Der kræves forståelse af udviklingskæder i global sammenhæng, og der skal relateres til strategi og forretningsudvikling.

Hvis vi afgrænser os fra de billigste massefremstillede konsumprodukter, er vore bud på gennemgående tendenser/karakteristika:

  • Kundebehov skal spottes tidligt, produkter skal tilbydes tæt på kunden, stor variant- eller tilpasningsmulighed, kvalitet i orden, konkurrencedygtig pris.
  • En solgt enhed består både af et fysisk produkt og et serviceelement, fx ikke blot dynejakken, men også kvalitetsstemplet og reklamationsmuligheder.
  • Udvikling foregår hurtigt med stor integration mellem flere virksomheder.
  • Produktion foregår i et netværk eller en kæde af virksomheder, hvor den specifikke vægtning af nærhed, kompetencer, kapacitet og relationer bestemmer, om det er i Danmark, Ungarn, Kina eller andetsteds.
  • Viden om målstyring og måltal findes i forsyningskæden. Udfordringen bliver at fastlægge balancen mellem produktivitet og innovationsindhold.

Formål
I en ny undersøgelse siger 37% af mellemstore danske virksomheder, at globalisering ikke er en del af virksomhedens strategiske overvejelser. Formålet med aktiviteten er, at målgruppevirksomhederne skal have øget overblik og forstå de globale udfordringer og muligheder. Målet er at præge virksomhedernes villighed til transformation, deres praktiske formåen i nu-situationen samt planer for begyndelse af transformation mod aktivt globalt engagement og benefit heraf.

Målgruppe
Underleverandørvirksomheder i plast- og metalbranchen oplever det globale pres, og flertallet magter ikke selv at opstille scenarier for deres egen mulige fremtid. Specielt plastindustrien efterspørger støtte til at bruge viden om globale udfordringer og hjælp til, hvad de skal gøre og hvordan.

For store plast- og medicinalfirmaer er erkendelsen udbredt, men også her er skridtet fra at se trends til at agere ikke let.

Mange innovationstunge SMV’er med egne produkter har afprøvet sourcing/ outsourcing internationalt med meget forskellig succesgrad, specielt mangler hastighed.

Tekstil- og trævirksomheder, hvor især tekstil har outsourcet al produktion, og væsentlige elementer af innovation er nu udelukkende handelsvirksomheder.