Nye innovationsformer - next practice

Andras  Splidt

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202006

Nye innovationsformer - next practice

Aktivitetsplan nr. G1 - Resultatkontrakt 2010-12

Behovet for at øge danske virksomheders træfsikkerhed i markedet, når det gælder nye produkter og services, har aldrig været større. Mange SMV er konkret udfordret af at skulle skabe merværdi gennem nye positioner i værdikæden og udvikle services, som rækker ud over kerneproduktet. Den innovations- og omstillingsproces kræver nye innovationsredskaber og -tilgange, hvor der blandt andet tages højde for, at kunder og brugere i dag ikke længere er en passiv part, men kan indgå aktivt og værdiskabende i innovationsprocessen. Med det udgangspunkt vil projektet særligt fokusere på at udvikle redskaber inden for tre nye innovationsformer: 1) Co-creation og involvering af aktive brugere/kunder ved hjælp af web 2.0-teknologier, 2) Brugerdrevet og medarbejderdrevet innovation, samt 3) Åbne innovations-modeller og komplekse innovationsalliancer.

Der er behov for at udvikle hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter, der sikrer, at flere virksomheder, særligt SMV, succesfuldt og løbende kan vælge og anvende de optimale innovationsmetoder til at udvikle fremtidens konkurrencedygtige services, produkter og processer.

Formål
Hovedaktiviteterne i projektet er således at:

  • Opbygge internationale relationer til førende viden- og kompetencecentre med erfaring i nye succesfulde innovationsformer og -koncepter.
  • Gennemføre konkrete innovationsforløb for 15-20 virksomheder med udgangspunkt i at afprøve og validere redskaber og koncepter inden for nye innovationsformer.
  • Sprede de udviklede og afprøvede hjælp-til-selvhjælps-innovationskoncepter via kurser, netværksmøder, artikler, foredrag og en online-platform til SMV, innovationsrådgivere og GTS-netværket.
  • Sørge for at de nye innovationskoncepter, der udvikles, hviler på internationale erfaringer og forskning på området – og at disse videnmiljøer knyttes tættere og mere langvarigt til det danske GTS-netværk.

Målgruppe
Projektet vil have fokus på SMV, der i dag producerer konkurrencedygtige fysiske produkter, men hvor der er store vækst- og eksportmuligheder i at udvikle services tilknyttet produktet. Det kunne eksempelvis være producenter og serviceleverandører inden for elektronik, legetøj/spil, fødevarer og grønne energiteknologier. I forhold til videnudvikling og videnspredningsaktiviteter er målgruppen innovationsrådgivere, GTS-netværket, relevante brancheorganisationer samt nationale og internationale forskningsmiljøer i feltet.