Projekt - Big Data Business Academy

Peter Lemcke Frederiksen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202074

Projekt - Big Data Business Academy

Projektstart oktober 2015. Forventet afslutning.september 2018.

Big Data Business Academy vil skabe større strategisk bevidsthed om Big data hos ledelsesniveaet i dansk erhvervsliv, samt at opkvalificere danske virksomheder til kommerciel udnyttelse af Big Data. Ambitionen er at gøre Big Data håndgribeligt og let forståeligt for dansk erhvervsliv og dermed udnytte Big Data som vækstdriver. Projektet er finansieret af Industriens Fond og drives af Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet, DTU og CLEAN.

Mål for projektet

  • Der er ved projektets afslutning gennemført 18-20 virksomhedsforløb og 120 virksomheder har deltaget i Big Data Business Academy Master Classes
  • Der er udviklet en let anvendelig onlineportal, som tager udgangspunkt i de indsamlede erfaringer fra virksomhedsforløbene og de deraf udviklede virksomhedstypologier
  • Der etableres et Big Data uddannelsesprogram, som gør de studerende i stand til at matche virksomhedernes kommercielle behov for brug af Big Data
  • Minimum 1000 virksomheder er tilmeldt nyhedsbrev og 500 virksomhedsrepræsentanter er tilmeldt events

Aktiviteter
Projektet er inddelt i fire faser med følgende hovedaktiviteter:
1. Identificering og aktivering af virksomheder og eksperter (2016)

  • Identificering af 18-20 engagerede virksomheder inden for brancherne energi, transport og fødevarer
  • 18-20 virksomheder tilbydes et virksomhedsforløb, der involverer et Big Data Experimentarium, ekspertworkshops og et efteruddannelsesforløb
  • Etablering af Big Data ekspertpanel

2. Kortlægning af barrierer og udvikling af virksomhedstypologi (2016-17)

  • Praksisnær analyse af erfaringer, modenhed og barrierer i forhold til strategisk og forretningsmæssig anvendelse af Big Data i 18-20 udvalgte virksomheder
  • Opbygning af virksomhedstyper
  • Udarbejdelse af cases og anbefalinger

3. Virksomhedsforløb for 18-20 virksomheder (2016-18)

  • Big Data Experimentarium: Teams af studerende bliver koblet til de udvalgte virksomheder og konkurrerer indbyrdes om at vinde en pris på ca. 100.000 kr. for den bedste Big Data Business Case
  • Ekspertworkshops med eksperter fra erhvervslivet og vidensinstitutioner
  • Udvikling af et forskningsbaseret efteruddannelsesforløb for nøglepersoner og mellemledere i de deltagende virksomheder

4. Formidling af resultater og udvikling af online portal (2016-18)

  • Løbende udvikling af portalen www.bigdataacademy.dk.
  • Gemmenførelse af BDBA Masterclases
  • Afsluttende konference
  • Gå-hjem møder på tværs af landet for et bredt udsnit af interessenter, hvor der trækkes på de erfaringer, der er opnået i projektet

Deltagere

  • Teknologisk Institut
  • Alexandra Instituttet
  • DTU
  • CLEAN

Vil du vide mere
Læs mere om projektet - og tilmeld dig Big Data Business Academy’s spændende nyhedsbrev her: www.bigdataacademy.dk.