Projekt - Bioethanol i fremtidens dieselmotorer

Jakob S. Engbæk

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 24 85.

Projekt - Bioethanol i fremtidens dieselmotorer

On-board reformering af æter fra bioethanol til transport

Projektstart 08.2011. Forventet afslutning 12.2013.

Projektet sigter mod at udvikle en kompakt fuel processing unit der kan omdanne bioethanol til diethylæter til brændstof til dieselmotorer. Diethylæter kan forbrændes i en dieselmotor på samme måde som diesel, men har dog et endnu højere cetantal end dieselolie selv. Cetan-talet er populært sagt oktan-talet for diesel. Ved at erstatte diesel brændstoffet med diethylæter fra bioethanol forventes at kunne opnås flere fordele:

1. Den kostbare dehydreringsproces i bioethanolproduktionen kan undværes da vandrester i bioethanolen er en fordel i reformeringsreaktionen. Derved kan opnås højere rentabilitet i bioethanolproduktionen.

2. Anvendelse af bioethanolen som ether i en diesel-cyklus giver en bedre udnyttelse af energien i brændstoffet end som additiv til benzinmotorer. Virkningsgraden i diesel-cyklussen ligger mere end 20 % højere end i Otto-cyklussen (i benzinmotorer).

3. Partikelforureningen fra dieselmotoren nedbringes væsentligt specielt falder mængden af partikler markant, da forbrændingen af diethylæter er en meget ren proces.

Projektet er støttet af EUDP og ligger i forlængelse af et indledende projekt.
 

Mål for projektet

  • Udvikling af reformerenhed til diesel motor i lastbil størrelse
  • Udvikling af lette komponenter til systemet.
  • Demonstration af motorsystem med reformerenhed samt undersøgelse af holdbarhed efter 1000 timers test.


Deltagere

  • Haldor Topsøe A/S
  • Nordhavn A/S
  • Teknologisk Institut