Projekt - Brugervenlig emballage

Søren Rahbek Østergaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72203180

Projekt - Brugervenlig emballage

Brugerdreven guideline til industrien

Projektstart januar 2008. Afslutning december 2011.

Mange forbrugere har svært ved at åbne detailemballager. Det gælder ifølge undersøgelser op til 40 procent af befolkningen, og særligt ældre og funktionshæmmede har vanskeligheder. I 2007 afleverede Gigtforeningen 52.000 underskrifter til Fødevareministeriet, som dokumentation for de problemer produktemballage giver gigtpatienter i hverdagen.

Forbruger tester emballager

Detailemballagen er desuden ved at ændre sig. Førhen var virksomhederne fokuserede på, at emballage skulle beskytte produktet undervejs i distributionsleddene. Men emballage handler mere og mere om at give forbrugeren en specifik oplevelse. Slags- og eksportsucces afhænger således også af at kunne udvikle den rette emballage. Da Danmark har mange producenter af fødevarer til supermarkeder, er viden om brugerbehov afgørende.

Derfor vil partnerne bag projektet foretage en analyse af brugernes krav og behov til emballagen, med henblik på at kunne udvikle nye typer emballage.

Projektet forløber i tre faser:

  • Analyse af forbrugernes kultur, adfærd, perception og fysiske kræfter omkring dagligdags emballage.
  • Udarbejdelse af guidelines, der forener brugernes behov med de tekniske specifikationer emballagen skal leve op til. Samtidigt sikres mulighed for at emballagen kan tilpasses til den oplevelse producenten ønsker at give forbrugeren gennem emballagen.
  • Afprøvning af guidelines på 5-10 konkrete cases, hvor der udvikles ny emballagetyper. Dernæst vil de endelige guidelines blive udarbejdet.

Projektet benytter antropologiske metoder til afdække brugerbehov som udgangspunkt for udviklingen af nye emballagekoncepter og guidelines.

Deltagere

  • Erhvervs- og Byggestyrelsen  - http://www.ebst.dk/brugerdreveninnovation.dk
  • Teknologisk Institut
  • Emballageindustrien i Danmark
  • Plastindustrien i Danmark
  • Arkitektskolen i Århus
  • People & Produkt
  • Fødevareindustrien
  • Tulip Food Company
  • Brancheforeningen af sæbe, parfumer og teknisk/kemiske artikler
  • Gigtforeningen

Vil du vide mere?