Projekt - Styrket teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Jørgen  Løkkegaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 21 70.

Projekt - Styrket teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

TECHNUCATION - Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education

Projektstart marts 2011. Projektet forventes afsluttet i marts 2015.

Lærere og sygeplejersker skal rustes bedre til at håndtere samspillet med nye teknologier i deres arbejdsliv. Teknologi og innovation skal mere ind som del af uddannelsen for at sikre deres kompetencer og forståelse af den teknologi, som de får brug for ude på arbejdsmarkedet.

Logo for projektet TechnucationCenter for Arbejdsliv på Teknologisk Institut deltager i et nyt forskningsprojekt, TECHNUCATION, der fokuserer på, hvordan teknologi bedre kan implementeres i arbejdet for lærere og sygeplejersker. I projektet undersøges det, hvordan man vil kunne forbedre implementeringen af teknologi og især teknologiforståelsen blandt fremtidens lærere og sygeplejersker – og ikke bare for at kunne anvende teknologi i arbejdet, men også for at de kan bidrage som medinnovatører og drivers i de teknologiske udviklingsprocesser.
 

Debatmøde om teknologiskforståelse på Nationalmuseet

Den 4. september 2012 mødtes 80 interesserede fra uddannelses- og sundhedssektoren til debat om de første resultater af forskningsprojektet Technucation.

Læs mere om debatmødet her.

Mål for projektet
Projektet vil kombinere etnografiske feltstudier med eksperimentelle ’Living Labs’ for at afdække behov og simulere arbejdssituationer med ny teknologi. På baggrund af studierne skal der udvikles idéer til undervisnings- og læringskoncepter, der kan styrke teknologikompetencerne blandt fremtidens lærere og sygeplejersker.

Deltagere
TECHNUCATION – Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education – er et forskningsprojekt, der er støttet af Det Strategiske Forskningsråd og løber over 4 år.

Projektet, der er ledet af professor Cathrine Hasse ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, er et samarbejde mellem:

  • Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
  • Center for Arbejdsliv på Teknologisk Institut
  • Professionshøjskolen UCC og
  • Professionshøjskolen Metropol
  • Der deltager desuden også en række internationale uddannelsesforskere

Vil du vide mere

 

Materiale fra debatmøde om teknologisforståelse på Nationalmuseet:

Se invitationen her:

Se rapportage og pressedækning her:

Reportage 1: Professionel uden teknologiforståelse?

Reportage 2: Uddannelse til fremtiden

Folkeskolen.dk:

 

Læs mere om debatmødet her

Download Teknologsik Instituts baseline survey rapport her: