Projekt - Udvikling af en innovativ digital betonskærm til udendørs reklameskiltning

Lars Nyholm Thrane

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 22 15.

Projekt - Udvikling af en innovativ digital betonskærm til udendørs reklameskiltning

Projektstart november 2012. Afsluttet februar 2015.

DIGISTONE er et 2 årigt forsknings-og udviklings støttet af EU's 7. rammeprogram. Projektet arbejder med udendørs digital reklameskiltning. Formålet med projektet er at udvikle en digital betonskærm, som har en række fordele fremfor velkendte LED og LCD skærme i kraft af sin robusthed overfor vandalisme og vejrlig. Det gør det muligt at placere den i øjenhøjde fx når man går langs fortovet eller ved busstoppesteder. Når skærmen er slukket ligner den almindelig beton og bidrager derfor ikke til det ”urbane kaos” som ofte er kendetegnende ved digital reklameskiltning. Derudover forventes et langt lavere omkostninger til drift og vedligehold, som en betydelig udgiftspost ved de nuværende skærme. Endelig kan betonen tage mange skulpturelle former, så det derved bidrager positivt til æstetikken.

Mål for projektet
Målet er at udvikle en digital betonskærm:

  • Der er robust overfor vandalisme, graffiti og alt slags vejrlig
  • Med automatisk styring af lysintensiteten, så der hele tiden opnås et optimalt skærmbillede med et minimalt energiforbrug
  • Der kan integreres direkte i bygningsfacader eller stå som ”stand alones” som et skulpturelt byrumsmøbel

Projektdeltagere

  • Dupont Lightstone ApS
  • Polymer Optics Ltd
  • IVV Automacao
  • DTU Fotonik
  • University of Minho
  • AFA JC Decaux Denmark
  • Teknologisk Institut