Snigpremiere på klimakompasset og andre klimavenlige tips

Søren Rahbek Østergaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 31 80.

Snigpremiere på klimakompasset og andre klimavenlige tips

Den 25. september 2008 var der snigpremiere på Dansk Industris nye klimakompas på Teknologisk Institut, hvor center for Emballage og Transport afholdt en konference om grøn logistik gennem flere forsyningsled.
På dagen fik deltagerne masser af inspiration og redskaber til, hvordan de på et strategisk men også konkret plan kan tænke i bæredygtige baner.

Branchedirektør Michael Svane fra DI Transport indledte konferencen med at introducere deltagerne for klimakompasset, der har til formål at gøre virksomheder klimabevidste. Klimakompasset er et redskab til at opgøre CO2-udslippet og lægge en strategi for at få det nedbragt. Det internetbaserede værktøj er udviklet sammen med Økonomi- og erhvervsministeriet og findes på www.klimakompasset.dk.

Beregning af virksomhedens CO2 aftryk

Kritik af klimakompasset
Så nu burde alle virksomheder på tværs af brancher kunne dokumentere, at de gør noget ved energiforbruget i kraft af det nye klimakompas. Imidlertid fik spørgsmål fra salen Michael Svane til at erkende, at værktøjets omregningsfaktorer ikke er internationalt standardiserede, og at DI har et ønske om at få hjælp til at styrke beregningsgrundlaget.

Miljøchef Mette Herget fra Dansk Erhverv, der deltog i konferencen, mener,
at Klimakompasset er et godt initiativ. Hun tvivler imidlertid på, at alle typer af virksomheder i dag kan få gavn af det nye værktøj.

- Ud fra præsentationen i dag vurderer jeg, at klimakompasset ikke er helt færdigudviklet. Der er et stykke vej, inden det kan bruges af service- og transporterhvervene, der jo ikke kun skal regne på deres egen transport for at kunne gøre det samlede CO2-regnskab op.  

Pressen med på konferencen
Blandt deltagerne på konferencen om grøn logistik var også repræsentanter fra pressen. Eksempelvis var chefredaktør Jacob Kestner fra emballagemagasinet PackMarkedet mødt op for blandt andet at hente inspiration til en række artikler om miljøbelastning fra emballage.        

Deltagere på klimakonference

- Det er altid spændende at være med til arrangementer på Teknologisk Institut.
Der er sammensat et rigtig flot panel, og jeg er sikker på, at jeg får skabt nogle gode kontakter, inden dagen er omme. Jeg synes fx, at det var interessant at høre miljøchef Mogens Werge fra Coop Danmark sige, at detailhandlen på flere måder kan tjene penge på at reducere sit energiforbrug. Men også at klimaspørgsmålet er ved at blive overeksponeret i medierne og derfor på lang sigt vil risikere at trætte forbrugerne. Derfor ønsker man hos Coop ikke at indføre et egentligt CO2-mærke men holder sig til de nuværende ’Best choice’-mærker, fx Fair Trade, økologi mv.