Radikal Innovation skal fylde mere i emballageindustrien - nytænkning af fødevareemballager

Søren Rahbek Østergaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 31 80.

Radikal Innovation skal fylde mere i emballageindustrien - nytænkning af fødevareemballager

Repræsentanter fra danske fødevare – og emballagevirksomheder var onsdag d. 1. oktober 2014 samlet på Teknologisk Institut i Aarhus for at få viden og inspiration til udvikling af emballager. For de danske virksomheder er det at være frontløber på teknologisk udvikling alfa og omega i kampen om at vinde de internationale markeders gunst. Derfor blev virksomhederne inspireret til at tænke radikalt i udviklingen.

Avanceret teknologi i emballager kan skabe konkurrenceforspring
Da Teknologisk Institut åbnede dørene for danske fødevare – og emballagevirksomheder var det med innovation og viden inden for avancerede barriereegenskaber i emballager på tegnebrættet. Dagens gæster fik indblik i en række af de nyeste udviklingsprojekter i Danmark samt udenlandske eksperters bud på muligheder for at skabe unikke barrierer i emballager. Der var særlig fokus på bæredygtige løsninger og deltagerne fik således blandt andet indblik i, hvordan man kan lave nedbrydelige emballager, og hvordan mikrofibrillerede papirfibre, mælkeprotein eller siliciumdioxid kan anvendes som barrierelag. Målet med dagen var at give de danske virksomheder de bedste muligheder for at forny sig og skabe radikal innovation i deres produktudvikling. Det er nemlig vigtigt, hvis virksomhederne skal forblive konkurrencedygtige på det globale marked:

”Med arrangementet i dag er det vores håb, at flere virksomheder vil se, at produkter med indbygget avanceret teknologi er en af de konkurrencefordele, de skal benytte sig af. Både fordi kunden vil betale mere for et bedre produkt og fordi den indbyggede viden er svær at kopiere for konkurrenterne. Ingen ved naturligvis med sikkerhed hvad fremtiden bringer, men på Teknologisk Institut ser vi det som vores forpligtigelse at orientere danske virksomheder om mulighederne, så de kan træffe de beslutninger, der synes rigtige for dem. Til gavn for dansk produktion og konkurrenceevne, ” udtaler Lars Germann, Centerchef for Emballage og Transport på Teknologisk Institut.

Udenlandsk viden skal hjælpe danske virksomheder 
Dagens udenlandske oplægsholdere var hentet fra Frankrig, Tyskland og Rusland og repræsenterede blandt andet de anerkendte tyske virksomheder, Frauenhofer og Pacoon GmbH. Målet med at hente ekspertviden ude fra er at gøre viden så let tilgængelig for de danske virksomheder som muligt. For Berit Kjærgaard, Laboratoriechef i Polyprint har særligt Frauenhofers information om anvendelige luftbarrierer i emballager været inspirerende:

”I Polyprint lever vi af at producere og sælge fleksibel folie til fødevarer i det format, som kunden ønsker. Lige nu oplever vi massiv konkurrence fra især Tyrkiet og vi er derfor nødt til hele tiden at forny os og komme med noget nyt og anderledes – så Frauenhofers oplæg om, hvordan man kan bygge barrierer op i foliematerialer var lige i øjet. Det havde jeg aldrig hørt om før, men det skal vi helt sikkert arbejde med i Polyprint,” udtaler hun.

Dagens arrangement var en del af et det nationale projekt, Produktion i Danmark, som Teknologisk Institut og FORCE Technology har varetaget i perioden 2013 - 2015.