Ropox

Robert  Sigaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 20 33.

Ropox

Case under det afsluttede projekt Next Practice, nye innovationsformer
- se mere herom på denne side: 
Projekt Next Practice.
 

Ropox er en virksomhed med styr på processen, men konkurrencepresset kræver et klart udviklingsfokus for at være på hele tiden og holde sig på forkant.

Udfordring
Virksomheden Ropox er pionér inden for udvikling af rehab-produkter, med mere end 50 års erfaring i rådgivning af institutioner, behandlere og brugere. De er blevet en af verdens førende specialister inden for produktion af hjælpemidler og møbler til handicappede samt udstyr til ergo- og fysioterapeutisk genoptræning.

For at bevare positionen på et stadigt hårdere marked ønsker de at udfordre sig selv i udviklingsarbejdet. Åbenhed er nøglen. Åbenhed overfor nye innovationstilgange: open innovation, co-creation og user driven innovation.

Løsning
Ordsproget ”If it ain’t broke, don’t fix it” holder ikke altid. Langt fra, hvis man er virksomhed i en branche i rivende udvikling med stort konkurrencepres og vil være med i front. For at blive i analogiernes verden er et quick fix ikke altid løsningen, men mange bække små gør en stor… stor forretning.

Ropox fik i forløbet en palette af inspiration til idéudvikling internt samt i proces med andre. De blev udfordret på, hvad de arbejder med og hvorfor. Det skal inspirere til, at medarbejderne arbejder mere bevidst med, at det oplevede brand Ropox følger det, virksomheden bevæger sig imod.

Proces
Forløbet var ikke et dybdegående ”indgreb”, men fungerede nærmere som en inspiration til måder og veje til at indtage viden og adaptere den de relevante steder. Der var fokus på R&D som katalysator for at tage viden ind og værktøjer til at omsætte den til værdi i virksomheden.

Tilgangene har været fokus på co-creation med ”eksperter” på relevante tidspunkter samt inspiration til, hvem man med fordel kan involvere hvornår i processen. Workshoppen, der var hovedaktiviteten i forløbet, tog udgangspunkt i eksisterende udfordringer hos Ropox, og inviterede til videndeling blandt en gruppe fageksperter på proces, idé og konceptudvikling samt materialelære.

Værktøjer
Fokussporene for Next Practice projektet er alle repræsenteret i forløbet. Der er trukket på teorier inden for åben innovation, crowdsoursing, community-baseret innovation, såvel som branding.

Medarbejderdreven innovation gennem løbende inddragelse og dialogmøder. Workshop med metodeintroduktion. Åben innovation med inddragelse af eksterne eksperter.