Så skulle du prøve uden uddannelse...

Annemarie  Holsbo

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202644

Danmark har brug for dygtige faglærte, hvis vi vil bevare vores plads blandt de 20 mest konkurrencedygtige lande i verden. Og en uundgåelig vej til vækst er kvalificerede medarbejdere, der kan bidrage til at gennemføre en effektiv, konkurrencedygtig produ

Så skulle du prøve uden uddannelse...

Danmark har brug for dygtige faglærte, hvis vi vil bevare vores plads blandt de 20 mest konkurrencedygtige lande i verden. Og en uundgåelig vej til vækst er kvalificerede medarbejdere, der kan bidrage til at gennemføre en effektiv, konkurrencedygtig produktion af kvalitetsprodukter, som er bedre end i de lande, vi konkurrerer med. Og vi har brug for ledere, som tør tænke innovativt og lytte til både forskning og medarbejdernes input, og som driver produktion frem på en bæredygtig og forsvarlig måde.

Og der er kun én vej – uddannelse. Enhver, der har prøvet at gå i skole, ved, at underviseren spiller en afgørende rolle for, om man går fra undervisningen med en positiv eller en negativ oplevelse. Den dygtige og kompetente underviser er den lærer, der fanger eleverne og får dem til at tage fat. Og det er den lærer, der kan sit fag, og som synes, at netop dette fag er det mest interessante i verden. Den kompetente underviser følger løbende med og opdaterer sig i forhold til fx nye metoder, teknologier eller materialer.

Undervisernes efteruddannelse prioriteres ikke
Derfor er det et problem, at der i en lang periode ikke – i erhvervsuddannelses- og i AMU-systemet – har været fokus på, at underviserne også har behov for efteruddannelse inden for deres fagtekniske område. Uddannelsesinstitutionerne har på grund af presset økonomi ikke investeret i deres underviseres efteruddannelse. I nogle tilfælde medfører det, at både lærerne selv og eleverne oplever, at lærerne ikke møder tilstrækkelig fagteknisk rustede til, at de kan tænde elevernes faglige nysgerrighed. Og uden faglig nysgerrighed – ingen læring.

Hvis vi skal lykkes med at løfte de faglærte – både via erhvervs- og efteruddannelse – er det en uomgængelig forudsætning, at lærerne er rustede til det. Og der findes ikke noget alternativ. Der er et gammelt udtryk, som er blevet brugt i forhold til, at virksomhederne skal investere i uddannelse: ”Hvis du synes, det er dyrt med uddannelse, så skulle du prøve uden”. Udtrykket holder endnu – også når det gælder undervisernes egen uddannelse.