Schultz - procesoptimering i vejen for innovativt forretningspotentiale

Robert  Sigaard

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 20 33.

Schultz - procesoptimering i vejen for innovativt forretningspotentiale

Case under det afsluttede projekt Next Practice, nye innovationsformer
- se mere herom på denne side: 
Projekt Next Practice.
 

Schultz - Fokus på proces optimering stod i vejen for det medarbejderdrevne innovative forretningspotentiale.

Udfordring
Schultz startede som trykkeri i 1661. I dag præsenterer virksomheden sig som leverandør af digitale løsninger inden for lovgrundlag, faglig administration, uddannelse og vejledning samt jobsystemer. De leverer primært it-systemer og informationsløsninger til det offentlige Danmark.
Det er en foranderlig virksomhed, som har forstået at tilpasse sig gennem tiderne og med et naturligt fokus på optimering af interne processer.

I deres kontinuerlige arbejde med at skærpe fokus på forretningen, er de blevet opmærksomme på, at medarbejdernes arbejdsprocesser er optimeret i en sådan grad, at det kan være en hindring for den kreative medarbejder og innovative ideer.

Schultz ville bruge forløbet til at kigge nærmere på de interne udviklingsprocesser for at se, hvordan medarbejderrolle og dialog kan styrkes, så det giver rum for innovation og øget værdiskabelse for kunderne.

Løsning
Med en såkaldt service-blueprint workshop drevet frem af medarbejderne, blev der lavet en kortlægning af de tre spor: proces, medarbejder og kunde. Det grundlag giver Schultz belæg for at skabe mere værdi for kunden, ved at gå mere systematisk til værks omkring kundeviden og timing i processen. Øvelsen skal bruges som en tilbagevendende aktivitet til at sikre værdifokus.

Proces
Forløbet tog udgangspunkt i to cases hos Schultz. Den ene for produktet KommuneKoncept, den anden for deres it-projekt-proces. Konceptet består af et personligt værktøj i form af en mapping af de respektive to koncepter, samt anbefalinger for fremtidig styrkelse af disse. Mapping af procesoversigter for de to cases blev udviklet som værktøj til intern kommunikation og navigering sammen med anbefalinger til videre tiltag og anvist metoder til kundeinvolvering – tiltag, der alle styrker Schultz i at skabe værdi for kunden.

Værktøjer
I forløbet udviklede Next Practice-konsulenter et skræddersyet Service Blueprint mapping-koncept til medarbejderworkshoppen. Som gav Schultz muligheden for at se deres kerneproces på flere niveauer og fra flere vinkler.

I en virksomhed der mapper afdelinger og kompetencer og linker den enkelte til firmaets formål og vision, kan det hjælpe den enkelte medarbejder med at bedre at forstå, hvor vedkommende kan sætte ind for at styrke værdikæden.