Service er afgørende for EU’s konkurrenceevne

Hanne  Shapiro

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 14 15.

Udviklingen i servicebrancherne – og ikke mindst hvordan innovation skabes i samspillet med fremstillingsindustrien – har stor betydning for EU’s samlede konkurrenceevne

Service er afgørende for EU’s konkurrenceevne

I de seneste årtier er europæisk industri blevet mere serviceintensiv. Servicebrancherne er vokset hurtigere end fremstillingsindustrien, og serviceydelser udgør nu omkring 70 procent af EU’s økonomi. Det betyder, at udviklingen i servicebrancherne – og ikke mindst hvordan innovation skabes i samspillet med fremstillingsindustrien – har stor betydning for EU’s samlede konkurrenceevne.

I en opgave for EU-Kommissionen har Teknologisk Institut været med til at belyse de strategiske udfordringer for en række udvalgte servicebrancher – i forhold til deres vigtigste kunder inden for fremstillingsbranchen. Formålet har været at illustrere hvilke udfordringer, der relaterer sig til innovation og internationalisering. Vi har set nærmere på den rådgivende ingeniørbranche.

Servicevirksomheder bidrager til innovation i fremstillingsvirksomheder
Studiet viste, at servicebrancher i høj grad bidrager til innovation i fremstillingsvirksomhederne. Det sker i stigende grad i selve projektarbejdet. Servicevirksomhederne er involveret i mange faser af fremstillingsvirksomhedernes produktion – i visse tilfælde i hele processen fra design til produktion.

Den øgede involvering – og dermed de stigende krav til serviceudbyderne – kræver også, at servicevirksomhederne selv innoverer. Og det sker ofte i tæt samspil med universiteter. Det betyder også, at de skillelinjer, man ofte hører fremført i innovationsdebatten mellem serviceinnovation og innovation i fremstillingsindustrien som to forskellige verdener, risikerer at udgøre den største barriere for nytænkning i innovations- og industripolitikken.  

De rette kvalifikationer er altafgørende
Det er også essentielt, at virksomhederne kan finde og tiltrække ansatte med de rette kvalifikationer. I den rådgivende ingeniørbranche er der på europæisk plan især mangel på medarbejdere med såkaldte STEM-kvalifikationer (Science, Technology, Engineering og Math). Men selvom virksomhederne peger på, at behovet for ingeniører med STEM-kvalifikationer er afgørende, har de også et øget fokus på betydningen af forretningsforståelse. Det indebærer forventninger om, at ingeniører kan oversætte teknologiudvikling til nye løsninger i samspil med kunderne. I den forstand bliver serviceinnovation også et integreret element i ingeniørernes curriculum.