Succes med læseundervisning på Toms

Eva-Carina  Nørskov

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 23 96.

Succes med læseundervisning på Toms

Af Toke Skou Larsen, August 2010

Samtlige medarbejdere på chokoladefabrikken Toms har fået tilbudt gratis læse- og skriveundervisning i arbejdstiden, og det er hurtigt blevet en stor succes.

- Inden for de første 14 dage havde over 150 medarbejdere deltaget i en vurdering, der viser, hvilket niveau de skal undervises på. Vi kan se, at folk er på meget forskelligt niveau. Nogle er ordblinde, mens andre har svært ved at læse eller læser meget langsomt, men alle kan have glæde af at blive endnu bedre, siger projektleder Eva-Carina Nørskov fra Center for Arbejdsliv.

Det er undervisere fra VUC, der stod for undervisningen, og for at gøre det lettere for medarbejderne er de rykket ind på fabrikken, hvor de gennemfører undervisningen.

Større arbejdsglæde
De to første hold var igennem et undervisningsforløb allerede før sommerferien, og udbyttet af projektets indledende faser og de første undervisningsforløb er evalueret blandt andet gennem interviews.

En af de produktionsmedarbejdere, der var med, er Susanne Simonsen, der er ordblind.

- Det har været rigtig, rigtig godt. Det har givet mig meget mere selvtillid. Nu tør jeg hoppe ud i noget, jeg før krøb udenom. Hvis jeg får en mail, så prøver jeg virkelig at læse den, og kan jeg bare ikke, så ruller jeg ned i bunden og ser, hvem der har skrevet den, og så ringer til ham. Tidligere ville jeg spørge en af mine kolleger, fordi jeg ikke kunne lide, at der var mange, der vidste, jeg er ordblind, men jeg er blevet meget mere åben om det, og det er dejligt. Min verden er åben nu, siger Susanne Simonsen.

Susanne Simonsen fik undervisning i godt to timer to gange om ugen, og nu er kurset slut, men det er Susanne Simonsens appetit på undervisning ikke.

- Jeg skal gå på aftenskole og lære mere. Jeg har købt en computer, og jeg har lige fået taget kørekort, så nu er der ingen undskyldning længere, siger hun.

Det er ikke kun medarbejderne, der opnår en bedre trivsel, også virksomheden får udbytte af, at medarbejderne bliver bedre til at læse og skrive.

- Vi får alle sammen utrolig mange informationer blæst i hovedet hver dag, og vi vil gerne gøre det nemmere for alle medarbejdere at tage imod de informationer, vejledninger og instruktioner og hvad vi ellers gør brug af. Og det mener vi, det her projekt er rigtig godt til, siger HR manager Pia Fabricius.

Formålet med projektet er at styrke medarbejdernes trivsel. Alle medarbejdere i produktionen, på værkstedet eller i administrationen skal dagligt læse og skrive mange gange. Det kan være e-mails, noter på opslagstavler, manualer eller informationer på intranettet.

- Vi tror på, at medarbejderne opnår en bedre trivsel, når de har lettere ved at læse og skrive. At de bliver gladere, når de ikke skal kæmpe sig igennem de daglige læse og skriveopgaver, siger projektleder Eva-Carina Nørskov.

Fakta
Projektet ’Læs og skriv på Toms’ startede januar 2010 og blev afsluttet december 2011.

Det var VUC, der stod for undervisningen, der foregik på Toms.

Projektet var ledet af HR konsulent Stig Vinther, der stos i spidsen for en aktiv og velfungerende projektgruppe bestående af både medarbejdere og ledere på Toms. Projektet fik konsulenthjælp af Eva-Carina Nørskov fra Center for Arbejdsliv og Lizzie Mærsk Nielsen fra Mærsk Nielsen HR.

Forebyggelsesfonden har støttet projektet med 2,3 millioner kroner, så Toms Gruppen A/S blandt andet kunne frikøbe medarbejdernes timer til undervisningen. Toms Gruppen A/S bidrog desuden selv til projektet ved at finansiere projektledelsens tidsforbrug i projektet.