Teknologichef: Danmark skal være testlaboratorium

Frank  Elefsen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201250

Teknologichef: Danmark skal være testlaboratorium

KAPLØB - Teknologichef Frank Elefsen mener, at Danmark skal være et testlaboratorium for ny teknologi. Han frygter, at Danmark taber fart i energikapløbet.

Af René Deichgræber, rede@jp.dk

Parkeringspladsen uden for bygning B22 er et godt sted at begynde. Det er her på den slidte asfalt midt i den aarhusianske hverdagstristesse, at Teknologisk Instituts test af elbiler i princippet skal stå deres prøve. For hvad nytter det at nå frem til en masse data om batteriers holdbarhed og partikelfiltres tæthed, hvis forskerne bygger deres arbejde på en forkert forestilling om virkeligheden? Frank Elefsen går hen til en ladestation med plads til tre elbiler på parkeringspladsen.

To af pladserne er tomme denne skyfri junidag, den sidste optaget af en elscooter.

Frank Elefsen

Teknologichef Frank Elefsen i testlaboratoriet.

»Danmark er et godt sted at teste elbiler, fordi vi har et robust elnet og en høj andel af vedvarende energi. Vi har masser af vind og vand og en nogenlunde solrig sommer til produktion af bæredygtig el,« fortæller teknologichefen.

Alligevel mangler der biler i ladestationen uden for Teknologisk Institut, og det illustrerer meget godt Frank Elefsens pointe - at Danmark taber fart i energikapløbet: »Ét er, at tingene fungerer i et laboratorium, men det er jo først, når det ruller ude i virkeligheden, at vi får erfaringerne og kan lave den endelige markedsmåling.

Derfor er det vigtigt, at tingene bliver demonstreret i praksis,« siger han og ærgrer sig over, at politikerne ikke giver energisektoren bedre rammebetingelser, så der f. eks. kommer til at køre flere elbiler rundt på de danske veje.

Frist bør forlænges
»Politikerne har godt nok fritaget elbiler for registreringsafgift frem til 2015, men efter min mening skulle man forlænge fristen til 2020. Så ville der være et større incitament for udenlandske koncerner til at teste deres elbiler her i landet. Det er noget af det, jeg reklamerer for, når jeg er i udlandet: At Danmark skal være et testlaboratorium for ny teknologi. Vi er jo ikke større end Hamborg, men har det hele,« lyder det fra teknologichefen, som er en midaldrende mand med trimmet fuldskæg, skjorte, habitjakke, notesbog og en fløjlsblød stemme, der ellers synes at være ladet med masser af tålmodighed.

Men Frank Elefsen er netop vendt hjem fra en konference i Californien, og han har set, hvad Danmark står til at vinde - eller tabe - på energiområdet de næste 10-20 år.

»Der et jo et kæmpemarked for vedvarende energi i øjeblikket. Alle i hele verden kigger på det, og når amerikanerne snakker om energiprojekter, snakker de altså om mange hundrede millioner dollars. Så vi skal virkelig op på hesten, hvis vi skal følge med,« siger han.

Teknologichefen går ind i bygning B22 og viser, at der er nok af projekter at afprøve i Testlaboratorium Danmark, hvis politikerne er med.

I en stor hal står busser og lastbiler på rullefelter, mens forskere måler, hvor effektive køretøjernes partikelfiltre er.

I et andet laboratorium er en medarbejder i blå Kansasdragt ved at tørre bærfrugt ved hjælp af genanvendelig vanddamp i stedet for luft. På den måde bliver tørringen billigere, mere miljøvenlig, og bærrene bevarer oven i købet en større del af smagen.

»Det bliver et sundere og mere velsmagende produkt,« konstaterer Frank Elefsen og snupper med besvær et bær fra bakken, for i denne testtørring er det ikke lykkedes at tørre bærrene helt.

Non profit
Et andet sted i bygningen forsøger forskere at få en dieselmotor til at køre på bioethanol, et tredje sted at få frysehuse til at fungere ved hjælp af ammoniak og CO2 frem for freon.

Projekterne bliver som regel betalt af private virksomheder, der ønsker at få testet fremtidens muligheder, og overskuddet bruger Teknologisk Institut på at investere i nyt udstyr, så det kan bevare sin position som et uafhængigt, non-profit institut.

Energiflex-hus
Også uden for laboratorierne foregår der energiforsøg. I Høje Taastrup er Teknologisk Institut f. eks. ved at teste et såkaldt energiflex-hus, der helst skal forbruge mindre energi, end huset selv producerer ved hjælp af solpaneler, varmepumper osv. Udvalgte familier med far, mor og to teenagebørn får lov at bo gratis i huset i fire måneder, og i et tilsvarende hus ved siden af registreres alle data.

Foreløbig har det overrasket forskerne, at der er så stor forskel på energiforbruget fra familie til familie. Virkeligheden ser ganske enkelt anderledes ud, end forskerne forventede, og det er med til at understrege fordelen ved at gøre Danmark til et testlaboratorium for alverdens lande, mener Frank Elefsen.

»Vores svaghed i øjeblikket er, at der ikke er nok fokus på energiområdet. Vi tager det for givet, at vi har et forspring.

I stedet for bare at forlænge den nuværende udvikling med gulvbrædder i samme retning, bør vi opstille mål for, hvor langt vi skal nå fra år til år. Samtidig skal vi i langt højere grad udnytte, at Danmark egner sig som laboratorium for store virksomheder med de afledte effekter, det har for vores eget erhvervsliv.

Vi er nødt til at træde en smule på speederen.

Ellers når vi det ikke.«.

Artiklen er bragt i Jyllands-Posten fredag den 15. juli 2011.