Teknologisk Institut er akkrediteret til at teste efter ny ISTA-transporttest

Morten  Pedersen

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72 20 31 66.

Teknologisk Institut er akkrediteret til at teste efter ny ISTA-transporttest

v/ Morten Pedersen, seniorkonsulent, Emballage og Transport

Teknologisk Institut, Emballage og Transport (E&T), er de første i Europa, der er akkrediteret til at teste efter ny ISTA-transporttest.

ISTA (International Safe Transit Association) har et tæt samarbejde med virksomheder, når der skal udvikles nye transportteststandarder. En af disse samarbejdspartnere er SAM’s Club, som jo bekendt er et selskab under Wall‐marts paraply. For at kunne minimere mængden af produkter, der modtages med transportskader fra leverandørerne, har der været et ønske om at lave en testprotokol, der er baseret på fysiske målinger fra SAM’s Clubs transportkæde. Dette har resulteret i en ny testprotokol, der har fået nummer 3J, og som på nuværende tidspunkt er optaget som et projekt hos ISTA.

E&T har hele tiden bestræbt sig på at kunne teste efter alle gældende testprotokoller, således er vi også blevet akkrediteret til at teste efter denne nye testprotokol.

Dette har netop resulteret i en testopgave, hvor en kunde i Mellemeuropa, fik et krav fra SAM’s Club om, at deres produkt skulle bestå en test efter ISTA 3J før der kunne skrives kontrakt, og før de kunne få lov til at levere produkter. Kunden havde undersøgt testmulighederne og kommet frem til, at E&T var de eneste, der på nuværende tidspunkt tilbød akkrediteret test efter denne protokol. Da kunden samtidig fandt ud af at leveringstid udelukkende afhang af deres evne til at fremsende produkt hurtigst muligt, var beslutningen om at vælge E&T som samarbejdspartner nem.

Momenter i den nye testprotokol
Selve testprotokollen er opbygget af de samme momenter, som er brugt i andre ISTA‐testprotokoller, dog tilpasset, så testniveauet passer til de målinger SAM’s Club har foretaget i deres egen forsyningskæde.

Momenterne består således af:

  • Klimatisering
  • Rangerstød
  • Rotational edge drop – fladt fra gulv
  • Kompressionstest
  • Vibrationstest – random 3 timer
  • Rotational edge drop – fra klods
  • Truck ”Skubbe” test (palle skubbes over gulv)

De enkelte momenter varieres yderligere alt efter, om der benyttes en standard‐palle, er en speciel palle eller om pallen transporteres helt igennem forsyningskæden, eller bliver omlæsset undervejs.

Emballage - Dåser

(FOTO UDLÅNT AF TRYG FORSIKRING.)

Hvorfor stiller SAM’s Club disse krav?
Hos Wall‐mart, og dermed også hos SAM’s Club, er der meget fokus på, hvor man kan optimere indtjeningen. Et sted, hvor der opleves tab, er når der modtages varer fra leverandører, der har fået påført skader under transporten til butikken. De fleste butikker har ikke et stort lager, hvorfor varer bestilles til leverance umiddelbart før de skal bruges. Dermed opstår der en mangelsituation, hvis varen er beskadiget ved leverancen.

Analyser har vist, at hovedparten af kunder ikke kommer tilbage for at købe en vare der var udsolgt, da de var i butikken, hvis varen var en normal forbrugsvare. Dermed mistes omsætningen, hvis produktet mangler på hylden. Samtidig har kunden fået en dårlig indkøbsoplevelse, som kan påvirke deres valg i fremtidige valg af indkøbssteder.