Teknologisk Institut uddanner 24 østrigske innovationsrådgivere

Knud Erik Hilding-Hamann

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72201421

Virkelighed i praksis 2

Teknologisk Institut uddanner 24 østrigske innovationsrådgivere

Teknologisk Institut har, med udgangspunkt i de gode erfaringer fra InnovationsAgent-ordningen herhjemme, været i Østrig for at uddanne 24 innovationsrådgivere fra 15 forskellige ACR forskningsinstitutter. Formålet med undervisningsforløbet har været at uddanne et stærkt hold af innovationsrådgivere i Østrig med rodfæste i det, der svarer til vores GTS-net her i Danmark.

Overraskelsesmomenter af betydning
Siden vi i starten af marts skød uddannelsen i gang med første undervisningsmodul, med fuld knald på teori, udvikling og praksisnære øvelser, har de østrigske innovationsrådgivere været i marken (ude hos virksomheder) for at få muld under neglene. De har på møder med virksomhederne afdækket innovationsbehov og muligheder og udviklet innovationsindsatsområder for virksomhederne. De har testet i praksis, hvad de lærte på første modul.

Undervisningsforløbet har vist os, hvor pokkers vigtigt det er at arbejde virkeligheds- og praksisnært med innovation og uddannelse. Vi undersøgte markedet før, gennemførte spørgeskemaundersøgelser før, under og efter hvert modul og supplerede med små tjek spørgsmål i hvert modul. Til trods for, at vi var godt klædt på til at løfte opgaven og måske netop fordi vi løbende testede den virkelighed, de østrigske innovationsrådgivere opererer i, så stødte vi på en række udfordringer, der krævede ændringer og tilpasning af uddannelsesindhold, øvelser og praksis undervejs i undervisningsforløbet. Der var særligt tre overraskelsesmomenter, som fik stor betydning for vores arbejde:

De holistiske innovationskompetencer
Udgangspunktet for uddannelsesforløbet var, at de østrigske innovationsrådgivere primært ville komme fra kundevendte afdelinger på deres respektive institutter. Vi havde foreslået institutterne at udvælge personer, der allerede var godt klædt på til at arbejde med opsøgende virksomhedsarbejde og innovationsrådgivning. Det viser sig dog hurtigt, at en stor del af uddannelsesdeltagerne hovedsagligt arbejder med teknologiske forsknings- og udviklingsprojekter. Det betyder, at de solide teknologiske kompetencer i høj grad overskygger de kundevendte innovationskompetencer. For at imødekomme disse forskelle i roller og kompetencer har vi tidligt i uddannelsesforløbet sadlet om til at fokusere på den holistiske tilgang til innovation samtidig med, at deltagerne har arbejdet med de specifikke teknologiske behov i de virksomheder, de har besøgt.

Når forretningsmodellen ændrer sig
Inden uddannelsens start var opdraget, at de østrigske innovationsrådgivere efter endt uddannelse, i lignende rammer som vores egne InnovationsAgenter, havde offentlig finansiering til at vejlede smv’er inden for innovation og teknologiudvikling. Alt imens vi er i gang med at forberede andet modul af uddannelsen, viser det sig, at denne finansiering ikke er på plads. Derfor skal den nye innovationsydelse foreløbigt fremover integreres som en kommerciel del af de respektive institutters forretning. Vi traf derfor igen et valg om at sadle om og på andet modul sætte særligt fokus på innovation af forretningsmodeller med henblik på at skabe bæredygtige forretningsmodeller for innovationsydelsen i institutterne.

Vores fordomme blev gjort til skamme
Med udgangspunkt i vores erfaringer fra kursus- og undervisningsforløb i Danmark havde vi forventet, at flere af deltagerne ville nedprioritere opgaver under og mellem de to moduler og havde skulket mere fra aktiviteterne for at passe deres daglige forretning og telefonsamtaler. Vi blev meget positivt overraskede. Deltagerne leverede næsten alle en rapportering på deres virksomhedsbesøg. De var dybt engagerede, deltog aktivt i gruppearbejde og vel at mærke i et rasende stærkt tempo. Det betød, at vi var udfordret hele vejen - men også, at vi fik rigtig meget igen den anden vej.

Alt i alt har dette undervisningsforløb været en utrolig spændende læringsoplevelse for os som undervisere. Den vigtigste læring, vi tager med os hjem fra Østrig, er helt klart, at vi i udebaneforløb konstant skal huske os selv på og være i stand til at lytte til, afkode, udspørge, udfordre og tilpasse os den virkelighed, vores kunder opererer i. Kun ved at arbejde virkeligheds- og praksisnært sikrer vi, at den fornyelse vi sætter i værk også får realistiske chancer for at blive ført ud i livet.

”Virkelighed” og ”Praksis” udgør to af de i alt seks omdrejningspunkter, som vi i Teknologisk Instituts innovationscenter har defineret som væsentlige for vores arbejde med vores kunders innovation og forretningsudvikling. Læs også indlæggene om "innovationsdræbere", ”Mindset” samt relationer og følg med på vores Linkedin-gruppe for flere indlæg.