Viden om Slagteri og Forædling Nr. 2 - Når udseendet er vigtigst

Susanne  Støier

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202718

Viden om Slagteri og Forædling Nr. 2 - Når udseendet er vigtigst

Når udseendet er vigtigst

- Hvilken ret har du mest lyst til at spise? Sådan lyder spørgsmålet på computeren sammen med otte forskellige fotos af retter på en tallerken. Når der er klikket, kommer et nyt spørgsmål frem:

- Hvilken ret har du nu mest lyst til at spise? Efter endnu et klik kommer det sidste spørgsmål:

- Hvilken ret har du mindst lyst til at spise?

De tre spørgsmål blev 880 forbrugere stillet i alt fem gange med forskellige billeder hver gang. Der var varieret på, hvordan maden var anrettet (moderne eller tradtionel), hvordan kødet var udskåret (i tern eller som mørbradbøffer), hvilken grønsagsblanding, der var brugt (rodfrugter eller wok-blanding), om der var sovs eller ej, og hvorvidt der var krydderurter eller ej.

Undersøgelsen blev gennemført af to specialestuderende fra Landbohøjskolen i samarbejde med afdeling for Kødkvalitet, Slagteriernes Forskningsinstitut og Sensorikområdet, Landbohøjskolen. Forbrugerne var fra 15 år og opefter, og blev rekrutteret i Bilka i Kolding, Næstved og på Amager og i Irma i Næstved og på Amager.

Færdigret

Skærmbillede fra computerprogram.

Anretning hitter
Anretning er den enkeltfaktor, der betyder mest for forbrugernes valg af måltid. Den moderne anretning bliver helt klart valgt frem for den traditionelle. Der ud over viser det sig også, at kvinder vælger den moderne anretning oftere end mænd, ligesom den oftere bliver valgt af yngre end ældre forbrugere.

Der er også en klar effekt af, at forbrugerne foretrækker wok grønsagsblandingen fremfor rodfrugtsblandingen, men der er regionale forskelle. Forbrugerne på Amager foretrækker rodfrugterne oftere end forbrugerne i Næstved, der igen foretrækker dem oftere end forbrugerne i Kolding.

Det modsatte mønster gør sig gældende for sovs. Jo længere væk fra København, desto oftere bliver måltider med sovs valgt. I hele taget er der en positiv effekt af sovs på valget af anretning, uanset om det er den moderne eller den traditionelle tallerken.

Kødet skal i tern
Kødet bliver oftere valgt, hvis det er skåret i tern end når det serveres som en hel bøf. Der er ingen geografiske forskelle, men en alders-effekt. Jo ældre desto oftere bliver bøffen foretrukket.

Samtidig bliver bøffen oftere valgt end tern, hvis man foretrækker den traditionelle anretning, mens det modsatte er tilfældet for den moderne anretning.

Udskæringen påvirker også, om man foretrækker krydderurter eller ej. Hvis kødet er i tern har krydderurter ingen betydning for valget, mens tallerkner med mørbradbøf i højere grad vælges, hvis der samtidig er krydderurter.

Din vægt afgør måltidets størrelse
Den sidste billedserie fokuserede på den samme tallerken (traditionel med wokgrønsager, mørbradbøf uden sovs og krydderurter), men mængden af kød, kartofler og grønsager varierede. Samtidig blev folk spurgt om deres højde og vægt, så deres BMI kunne udregnes.

Det var dog ikke sådan, at folk med højt BMI også vælger de største tallerkener – tvært i mod. Folk med højt BMI vælger oftere den lille mængde kød og grønsager, men foretrækker dog den største mængde kartofler.

Kvinder vælger generelt oftere den lille mængde kød, kartofler og grønsager. Mænd vælger til gengæld oftere den store mængde kød og grønsager end den lille mængde, mens der kun er lille forskel i deres valg af kartofler.

Interessante perspektiver
Undersøgelsen er et skridt i retning af at forstå forbrugernes valg i køledisken. Den viser, at måltidets udseende spiller en væsentlig rolle, og den kan bruges til at fastlægge hvilke parametre, der er vigtige i design af et foto af en færdigret.

Undersøgelsen er gennemført af Maria Bjerre og Hans Henrik Reisfelt som deres specialeprojekt på Landbohøjskolen. Undersøgelsen er en del af projektet ’Kød som en del af et måltid’, som er støttet af Direktoratet for FødevareErhverv. Deltagere i projektet er Danish Crown, Tulip Food International, Tican Food, Landbohøjskolen, Agrova, Kryta Krydderier og Kram Madservice.

 

Viden om Slagteri og Forædling Nr. 2 - udgivet 2006