Viden om Slagteri og Forædling Nr. 4 - Højtryks-vaskerobot vil lette arbejdet for svinetransportøren

Susanne  Støier

Jeg er din kontaktperson

Skriv til mig

Indtast venligst et validt navn
Eller dit telefonnummer
Sender besked
Tak for din besked
Vi beklager

På grund af en teknisk fejl kan din henvendelse desværre ikke modtages i øjeblikket. Du er velkommen til at skrive en mail til Send e-mail eller ringe til +45 72202718

Viden om Slagteri og Forædling Nr. 4 - Højtryks-vaskerobot vil lette arbejdet for svinetransportøren

Højtryks-vaskerobot vil lette arbejdet for svinetransportøren

Af Carsten Gydahl-Jensen

Danish Meat Research Institute er ved at gøre rengøringsarbejdet lettere for de mange chauffører, der dagligt fragter slagtesvin til slagterierne. Chaufførerne kan se frem til, at en robot gør det beskidte arbejde, når transportvognen skal vaskes.

AUVOMålet er at udvikle en robot, der gør det beskidte arbejde, så chaufførerne selv kan blive fri for at vaske og desinficere de tre-etagers transportvogne indvendigt efter hver køretur. Et tryk på en knap og der er pause.

Forsøgsrobotten, også kaldet AUVO er ved at blive afprøvet på Danish Crowns slagteri i Ringsted, og det ser fascinerende ud, når den AUVO2otte meter lange teleskop-arm føres ind bagfra i transportvognen og spuler på højtryk.

 

Fra 8 til 15 meter lang
- Det vanskeliggør forsøget, at den tre-aksede forsøgsrobot vejer over to tons og er otte meter lang, men for at lave realistiske forsøg er størrelsen nødvendig. Faktisk vil den endelige og stationære version af robotten blive endnu større og tungere, da robotten skal kunne vaske vogne på helt op til 14,5 meters længde, i modsætning til de anhængere som vaskes nu, som kun er op til otte meter lange. Når forsøgsrobotten er færdigudviklet og kan vaske en otte meter lang anhænger, skalerer vi udstyret op, så den også virker i en 14,5 meter lang trailer, siger projektleder Per Arnmark, der som det første ved min ankomst låner mig regntøj og gummistøvler. For det kan nemt sprøjte med beskidt vand på min hvide skjorte.

 

En truck med højtryksspuler
Danish Meat Research Institute har i tæt samarbejde med ingeniørfirmaet Egatec A/S konstrueret en tre-akset forsøgsrobot, der er mobil og minder om en kran med teleskop-arm. For enden af teleskop-armen sidder højtryksdyser, der sprøjter vand i forskellige retninger. Hele forsøgsrobotten er ophængt i en truck, så den kan manøvreres på plads ved anhængerens aflæsserampe inden forsøget. Inden vaskeforsøget kan påbegyndes, går der en rum tid med at finjustere forsøgsrobottens position og vinkler i forhold til anhængeren. Ved hvert enkelt forsøg testes udstyrets evne til at vaske loft, vægge, etagerækværk, låger og gulv rent, så det skinner. Primære fokus er om dyserne for enden af teleskopet vasker alle overflader rent, for operationen er vanskeliggjort af, at dyserne skal række ind over de lukkede rumopdelings-låger på dækket.

 

- Vaskerens funktionsdesign er nu grundlæggende på plads. Vi arbejder lige nu på at optimere dyseantal og dysernes vinkel og placering. Desuden optimerer vi det bevægelses-program som robottens tre akser automatisk styres efter, når teleskop-armen bevæger sig ind og ud af vognen, siger Per Arnmark. Han tilføjer:

 

- Når en transportvogn har tre etager, så skal vaskerobotten starte på øverste dæk, dernæst det midterste dæk, for at slutte med det nederste. Robotten skal gøre alt rent i første operation, der er ikke tid til en ekstra skylning.

 

Skidtet sætter sig fast i sommervarmen
Det er Jørgen Andersens vogn, der er med i forsøget, så han iagttager interesseret processen. Han er chauffør for Dansk Grisetransport og har været 35 år i transportbranchen. Han er klar over, at på en varm sommerdag kan skidtet nemt sætte sig fast, fordi det tørrer ind. Det bliver derfor nødvendigt at transportøren, inden han kører vognen til vask, håndspuler for at sætte skidtet i blød. Det kan ske, så snart alle grise er afleveret på slagteriet.

 

Dansk grisetransport- Det ene øjeblik kører jeg med slagtesvin og måske næste gang med smågrise, så skal der være rent og desinficeret mellem transporterne. Hvis vogndækkene ikke er skinnende rene, så gror skidtet fast og grisene kan smitte hinanden med sygdomme. Jeg er spændt på at se, om en robot kan klare rensningen efter et beskidt læs svin. Især på en varm sommerdag, for så kan man være sikker på at skidtet tørrer ind og sætter sig fast. Det bliver nødvendigt at vande for at sætte skidtet i blød, siger Jørgen Andersen.

 

Jørgen Andersen er 62 år og er på vej til at gå på pension, men han håber på at hans efterfølger kan få glæde af automatiseringen. Han har alle dage brugt omtrent to timer hver dag på rengøring, så det vil være en lettelse for nye chauffører med en vaskerobot.

 

- Jeg har vasket mange vogne i tidens løb og altid gjort det grundigt, fordi det er vigtigt at de er rene. Det vil helt klart være godt, hvis jeg kan slippe for det beskidte og hårde arbejde med at rengøre vognen indvendig med håndspuleren. Hvis der kommer en maskine, der kan gøre arbejdet og jeg bare skal trykke på en knap, så er jeg tilfreds. Men det skal være en simpel løsning, så vi ikke spilder tid og alligevel falder tilbage til at bruge den håndholdte højtryksspuler igen, afslutter Jørgen Andersen.

 

Ny viden om slagteri og forædling nr 4 - udgivet 2009